•   Hoitotiede eilen ja tänään (vain 20AVOSHV ryhmälle) 7K00EV91-3012 25.10.2021-10.01.2022  3 op  (20AVOSHV) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
    - tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
    - tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
    - ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
    - osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta
    Opintojakson sisältö
    - tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
    - hoitotieteen historiallinen kehitys
    - viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
    - hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
    - tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

    Hyvä

    -opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

    Kiitettävä

    - opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein

    - oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa


    Vastuuhenkilön nimi

    Sirkku Haaranen

    Kirjallisuus

    Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
    Oheislukemisena:
    Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
    Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
    Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
    Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
    Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
    Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä tabulassa ohjeistettu materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opetus toteutuu pääosin verkkototeutuksena. Verkossa tapahtuvan opiskelun lisäksi kurssiin kuuluu teoriaopetusta. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.
    - Toteutussuunnitelma täydentyy ennen opintojakson alkua

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    25.10.2021 - 10.01.2022

    Ilmoittautumisaika

    07.06.2021 - 17.10.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20AVOSHV

    Opettaja(t)

    Sirkku Haaranen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Suorita kaikki Moodletehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
    • Hoitotiede tieteenä
    • Tietotesti
    • Hoitotieteen historia (mindmap)
    • Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
    • Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten).
    Muutos 9.11: Tämä (tieteen merkitys) tehtävä korvautuu osittain teorialuennoilla ja osittain toisella tehtävällä (Moodlessa), joka tehdään opinnäytetyöskentelyä varten ja otetaan mukaan sekä käsitellään opinnäytetyön orientaatiotunneilla tammikuussa 2022. Tämä muutos tehty toteutussuunnitelmaan opiskelijoiden ja opettajan 9.11 tekemän yhteisen sopimuksen perusteella.
    • Itsearviointi

    Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 10.1.2022 mennessä (pvm muutettu 9.11.2021 sopimuksen perusteella). Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.

    Vastuuyksikkö

    Avoin AMK

    Koulutusohjelma(t)

    Avoin ammattikorkeakoulu

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

    Tenttien ajankohdat

    Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 21.12.2021 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

    9.11 sovittu yhdessä opiskelijoiden kanssa, että toteutusaikaa jatketaan 10.1.2022 saakka, syynä opiskelijoiden toive.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

    Sisällön jaksotus

    - Hoitotieteen historiallinen kehitys
    - tieteenfilosofiset lähtökohdat
    - hoitotiede tieteenä
    - perhehoitotiede
    - tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
    - opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
    - arviointikriteerit eivät täyty

    Tyydyttävä

    opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
    - oma pohdinta on puutteellista
    - arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

    Hyvä

    opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
    oma pohdinta on johdonmukaista.
    - arviointikriteerit täyttyvät

    Kiitettävä

    opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
    - oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
    - arviointikriteerit täyttyvät