•   Hoitotiede eilen ja tänään 7K00EV91-3002 04.10.2021-24.12.2021  3 op  (19KL) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
    - tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
    - tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
    - ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
    - osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta
    Opintojakson sisältö
    - tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
    - hoitotieteen historiallinen kehitys
    - viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
    - hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
    - tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

    Hyvä

    -opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

    Kiitettävä

    - opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein

    - oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa


    Vastuuhenkilön nimi

    Raakel Viheroksa

    Kirjallisuus

    Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
    Oheislukemisena:
    Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
    Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
    Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä kurssialustalla (Moodle) ohjeistettu materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena Moodle-verkkoalustalla, mikä avautuu orientaation jälkeen. Ohjeet kurssin suorittamiseen läsnäolopakollisessa orientaatiossa 5.10. 2021.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arviointi asteikolla 0-5. Arvosana muodostuu verkkotehtävien arvosanoista. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    04.10.2021 - 24.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2021 - 30.09.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    19KL

    Opettaja(t)

    Raakel Viheroksa

    Lisätietoja opiskelijoille

    Suorita kaikki tehtävät annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaisesti:
    Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana. Myöhästyneitä tehtäviä ei tarkisteta. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Kätilön tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

    Tenttien ajankohdat

    Ei uusintamahdollisuuksia, ei erillistä tenttiä. Verkkotehtävät tulee tehdä annetun aikataulun mukaisesti. Tarkempi tehtävien aikataulutus annetaan orientaatiossa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakso on 3 op, 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä.

    Sisällön jaksotus

    Hoitotieteen historiallinen kehitys
    - tieteenfilosofiset lähtökohdat
    - hoitotiede tieteenä
    - perhehoitotiede
    - tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
    - opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
    - arviointikriteerit eivät täyty

    Tyydyttävä

    Opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
    - oma pohdinta on puutteellista
    - Lähteiden käyttö jää suppeahkolle tasolle
    - arviointikriteerit täyttyvät osittain tai niukasti.

    Hyvä

    Opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
    oma pohdinta on johdonmukaista.
    - Lähteitä on käytetty laajasti.
    - arviointikriteerit täyttyvät

    Kiitettävä

    opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
    - oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
    - lähteitä on käytetty laajasti ja monipuolisesti
    - arviointikriteerit täyttyvät