•   Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (vain 20AVOSHV ryhmälle) 7K00EV88-3021 28.03.2022-12.06.2022  3 op  (20AVOSHV) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
    - osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
    - osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
    - tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
    - tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
    Opintojakson sisältö
    - hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
    - hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
    - teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
    - käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
    - menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
    - menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
    - eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät

    - osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä

    - ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin

    - osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä

    - osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä

    - osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia

    - osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

    Lisätiedot
    Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.

    Vastuuhenkilön nimi

    Taru Manner

    Kirjallisuus

    Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
    Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
    Oppimiskäynti Sote virtual labissa.
    Pienryhmätehtävä ja seminaariesitys.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
    Seminaari pidetään 3.5.22.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    28.03.2022 - 12.06.2022

    Ilmoittautumisaika

    07.03.2022 - 28.03.2022

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20AVOSHV

    Opettaja(t)

    Miia Koskela, Marjo Tienari, Taru Manner

    Lisätietoja opiskelijoille

    Orientaatiossa, sote virtual lab vierailussa ja seminaarissa pakollinen läsnäolo.

    Vastuuyksikkö

    Avoin AMK

    Koulutusohjelma(t)

    Avoin ammattikorkeakoulu

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, palautus 2.5.22 mennessä.
    Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.

    Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.

    Sisällön jaksotus

    1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
    2. RoboSote MOOC
    3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
    4. Sote virtual lab oppimiskäynti
    5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari