•   Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia 7K00EV88-3020 03.01.2022-10.04.2022  3 op  (19EH) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
    - osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
    - osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
    - tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
    - tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
    Opintojakson sisältö
    - hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
    - hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
    - teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
    - käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
    - menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
    - menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
    - eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät

    - osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä

    - ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin

    - osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä

    - osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä

    - osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia

    - osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

    Lisätiedot
    Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.

    Vastuuhenkilön nimi

    Ida Nikkola

    Kirjallisuus

    Luentomateriaalit, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Orientaatioluento, asiantuntijaluento.
    Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa Kuiluista digiosallisuuteen 1op ja RoboSote 1op.
    Pienryhmätehtävät Sote virtual Labissa.
    Itsenäiset tehtävät.
    Pienryhmässä innovaatiotehtävä, joka esitetään päätösseminaarissa.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin vaikuttaa esitys seminaarissa.
    Seminaari pidetään keskiviikkona 23.3.2022.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    03.01.2022 - 10.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    04.12.2021 - 02.01.2022

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    19EH

    Opettaja(t)

    Tuija Rasku, Ilona Jylhäsalo

    Lisätietoja opiskelijoille

    Orientaatiossa, sote virtual lab vierailuissa ja seminaarissa pakollinen läsnäolo.

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 16.3.2022 mennessä.
    Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.

    Hylätty innovaatiotehtävää voi ryhmä täydentää kaksi kertaa. Asiasta sovitaan vastuuopettajan kanssa.

    KV yhteydet

    Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h,josta kontaktiopetusta 10h.

    Sisällön jaksotus

    1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
    2. RoboSote MOOC
    3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
    4. Sote virtual lad oppimiskäynti
    5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei ole osallistunut orienaatioon ja/tai seminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut oppimisalusta Moodlessa olevia tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.

    Tyydyttävä

    Opiskelija
    - osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
    keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
    - osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
    teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
    - ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
    kontekstissa

    Hyvä

    Opiskelija
    - osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
    käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
    - osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
    - osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
    kontekstissa

    Kiitettävä

    Opiskelija
    - osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
    käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
    - osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
    - osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
    terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat