Opiskelija
- tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyön sekä lastentautien näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- tunnistaa leikin tärkeäksi lasten hoitotyön toimintatavaksi
- tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Opiskelija
- tietää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin
- osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- tunnistaa lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Opiskelija
- osaa hyödyntää laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautien tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti
- ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lasten ja nuorten hoitotyössä
- osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omia että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Lasse Tervajärvi
Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019.
4.Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf, sivut 62-85 ja 90-93 (luvut 5, 6, luvusta 7 pääkohdat ja 7.1 sekä liitetaulukot 1 ja 2)
6.Hoitosuositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen - ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus
7. Käypähoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys)
8.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Verkko-oppiminen, tehtävät, kontaktiopetus (=live-etäopetus), pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen
Live-etäopetus tapahtuu zoomin kautta. Lataa se itsellesi ennen orientaatiotuntia. Ohje tuni intrassa: https://intra.tuni.fi/handbook?page=12538
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät.
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely verkossa
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelyn live-etätunneilla
- Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista pienryhmätehtäviin ja tehtävien palautusta palautuspäiviin mennessä.
Suomi
15.08.2022 - 16.10.2022
15.05.2022 - 23.10.2022
4 op
20SHHUPV
Lasse Tervajärvi
Toteutussuunnitelma päivittyy opintojakson alkuun mennessä. Muutokset mahdollisia.
Orientaatiotunnilla on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolo varmistaa pääsyn opintojaksolle ja pienryhmiin sekä lasten ja nuorten hoitotyön orientoivaan harjoitteluun. Orientaatiotunti zoomilla.
Pienryhmätyöskentelyn live-etätunteja 8h, joissa 100% läsnäolo. Pienryhmätyöskentelyn kaikki tehtävät tulee tehdä ja palauttaa sovitussa aikataulussa ennen tenttiä.
Live-etäopetustunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä. Lasten hätätilanteet ja elvytys -itseopiskelumateriaali tulee olla suoritettuna ennen orientoivaa harjoittelua.
Avoin AMK
Avoin ammattikorkeakoulu
TAMK Pääkampus
0-5
ei ole
Lastentaudit-opetus integroitu hoitotyön opetukseen. Lasten ravitsemuksen erityskysymyksiä sisältyy hoitotyön kokonaisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn tarkempi ohjeistus orientaatiotunnilla. Alustavasti suunniteltu pienryhmätyöskentelyyn 8h live-etänä, lisäksi pienryhmäopetukseen sisältyy itsenäistä työskentelyä pienryhmätapaamisten välillä.
Lastenhoitotyön, lastentautien ja lääkelaskun tentti Moodlessa. Uusintojen ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Live-etäopetusta 34 h, josta pienryhmätyöskentelyä 8 h ja orientaatio 2h. Itsenäistä työskentelyä 74 h, joka sisältää oppimateriaaliin sekä live-etänä että verkossa tapahtuviin pienryhmätyöskentelyihin perehtymisen ja valmistautumisen.
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 3 Pienryhmätyöskentely verkossa