Hyväksytty:
- osaa hoitotyön perustiedot, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- tietää potilaan hoitopolun
- suoriutuu keskeisistä potilaan hoitotyön kliinisistä taidoista
- hallitse infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- kohtaa potilaan ja hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen heidän kanssaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman potilaan hoitoa asiakaslähtöisesti
- pyrkii ottamaan huomioon terveyden edistämisen näkökulman potilaan hoidossa
- suoriutuu eri ikäisten ohjauksesta ja osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
- hoitotyön perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei tiedä potilaan hoitopolkua
- ei suoriudu keskeisistä potilaan kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita eikä aseptista toimintaa
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa.
- hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellista
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita ja heidän läheisiään ja työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan
- ei osoita kiinnostusta potilaan ja hänen läheistensä ohjaukseen
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
Taru Lehtimäki
- aiempaan opiskeluun liittyvä materiaali
- harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali
- ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja
Ohjattu harjoittelu
Suomi
17.05.2021 - 13.06.2021
14.12.2020 - 31.07.2021
6 op
20AVOSHV
Riitta Nieminen, Taru Lehtimäki
TOTEUTUSSUUNNITELMÄ TÄYDENTYY LÄHEMPÄNÄ ENNEN HARJOITTELUA
Laajuus noin 162 h työvuorolistan mukaan.
Ohjattuun harjoitteluun sisältyy harjoittelujakson orientaatiotunti, reflektiot koululla, arvioinnit ja tehtävän tekeminen.
Läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla sekä harjoittelun reflektiotunnilla.
*****
Tavoitteet jaksolle tehdään ohjatun harjoittelun arviointilomakkeelle.Tavoitteet pohjaavat opetussuunnitelmassa olevien Ohjattu harjoittelu 2 tavoitteisiin ja harjoittelun erityisalakohtaisiin tavoitteisiin .
*****
Harjoittelun tehtävän tekeminen hyväksytysti ja lääkehoitopassin täyttö harjoittelujakson aikana
*****
Harjoittelun itsearviointi tehdään tavoitekohtaisesti harjoittelujakson päättyessä. Alkuperäinen työvuorotaulukko ja harjoittelun arviointilomake tulee palauttaa harjoittelua ohjaavalle opettajalle härjoittelujakson jälkeen.
*****
Harjoittelun reflektioon osallistuminen.
Avoin AMK
Avoin ammattikorkeakoulu
TAMK Pääkampus
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti.
Hyväksytty:
- osaa hoitotyön perustiedot, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- tietää potilaan hoitopolun
- suoriutuu keskeisistä potilaan hoitotyön kliinisistä taidoista
- hallitse infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- kohtaa potilaan ja hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen heidän kanssaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman potilaan hoitoa asiakaslähtöisesti
- pyrkii ottamaan huomioon terveyden edistämisen näkökulman potilaan hoidossa
- suoriutuu eri ikäisten ohjauksesta ja osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
- hoitotyön perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei tiedä potilaan hoitopolkua
- ei suoriudu keskeisistä potilaan kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita eikä aseptista toimintaa
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa.
- hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellista
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita ja heidän läheisiään ja työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan
- ei osoita kiinnostusta potilaan ja hänen läheistensä ohjaukseen
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta