•   Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (vain 20AVOSHV ryhmälle!) 7K00EV73-3017 25.10.2021-12.12.2021  3 op  (20AVOSHV) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
    - osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
    - osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
    - osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
    Opintojakson sisältö
    - erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
    - hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
    - ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
    - ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
    - toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa

    - analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti


    Vastuuhenkilön nimi

    Taru Manner

    Kirjallisuus

    Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
    Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
    Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
    Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Aloitusluento, verkko-opetus, ryhmäkeskustelut, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät.
    Ohjaustuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi.
    Posterikävely tuotosten esittelytilaisuutena.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arvosana 0-5
    Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    25.10.2021 - 12.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    07.06.2021 - 24.10.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20AVOSHV

    Opettaja(t)

    Ilona Jylhäsalo, Marita Mäki, Taru Manner

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tehtävät toteutetaan opinnollistaen omassa työssä.

    Vastuuyksikkö

    Avoin AMK

    Koulutusohjelma(t)

    Avoin ammattikorkeakoulu

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Ohjaustilanteiden suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakkaille/potilaille moodle-kurssin mukaisesti.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1 orientaatio, verkko-opinnot ja aktiivinen tehtävien tekeminen, ohjaustuokiot ja niiden reflektointi. Posteri.
    Osa 2 kirjoitusviestintä pienryhmittäin

    Verkkokurssi n 20h, 61h opiskelijan itsenäistä työtä.