•   Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä 7K00EV73-3007 01.11.2021-22.12.2021  3 op  (20TH, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
    - osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
    - osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
    - osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
    Opintojakson sisältö
    - erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
    - hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
    - ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
    - ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
    - toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa

    - analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti


    Vastuuhenkilön nimi

    Ida Nikkola

    Kirjallisuus

    • Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus?
    Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
    • Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja
    terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
    • Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus,
    2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana
    • Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-
    hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
    • Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
    • Kaikki tehtävien ohjeistuksissa osoitetut lähdemateriaalit.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Kurssin oppimisympäristö sijaitsee Tuni Moodlessa.
    Toteutussuunnitelma ja lukujärjestys voivat päivittyä ennen orientaatiota.
    Verkkotyöskentely, kirjallinen työ ryhmätyöskentelynä, ohjaustehtävä ryhmätyönä (videon tekeminen) itsenäinen työskentely, vertaisarviointi.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Ryhmätyö:
    Ohjausosaamisen video ja siitä tehty ryhmäessee, johon liitettynä opiskelijakohtainen itsearviointi. Itsearviointi ja osallistuminen voivat vaikuttaa henkilökohtaisella tasolla esseen numeeriseen arviointiin( eli ryhmän jäsenille voi tulla eri numero itsearvioinnin sekä osallistumisen tasosta riippuen). Esseen palautus myöhässä huomioidaan arvioinnissa. Numeerinen arviointi 0-5.

    Vertaisarviointi:
    Huolellisesti ja perustelluilla argumenteilla tehdyllä vertaisarvioinnilla voi olla nostava vaikutus arvosanaan.

    Verkkokurssien tehtävien palautus (päivämäärä) mennessä. Verkkokurssit arvioidaan hyväksytty/hylätty.
    (paitsi verkkokurssiin liitetty ohjausosaamisen video/ryhmäessee arvioidaan numeraalisesti)

    Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty

    Kurssin kokonaisarvosanan saamiseen vaikuttaa kurssin kaikkien tehtävien tekeminen tehtävänannon mukaisesti.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.11.2021 - 22.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.10.2021 - 31.10.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20TH

    20KL

    Opettaja(t)

    Tiia Lehtinen, Päivi Suominen-Tontti

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, Kätilön tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1 teoria: orientaatio ja tehtävien ohjeistuksien antaminen 2h-4h. Toteutuksen orientaatiossa on läsnäolovelvollisuus. Orientaatio tapahtuu Teams tai zoom ympäristössä.
    Ohjausosaamisen tehtävien esitykset etäseminaarina (läsnäolovelvollisuus)

    Osa 2 kirjoitusviestinnässä orientaatio ja kirjoituspaja 2h

    Opiskelijan ajankäyttö yhteensä 3 op=81h

    Sisällön jaksotus

    Ryhmätyö (3-4 henkilöä):
    1. Digitaalisen ohjausmateriaalin suunnittelu, tekeminen ja esittäminen esitysseminaarissa (video). Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan joko osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin tai kirjallisella vertaisarvioinnilla niiden ryhmien töistä, jotka jäi seminaarissa näkemättä.
    2. Ohjausosaamisen essee /ryhmäraportti erillisen ohjeen mukaan. Tätä samaa esseetä työstetään kirjoitusviestinnän pajoissa.
    3 . Videon vertaisarviointi suullisesti esityseminaarissa sekä esseen vertaisarviointi yhdelle ryhmälle kirjallisesti.
    Esseen palautuspäivä ja vertaisarvioinnin palautuspäivä (päivämäärä).


    Yksilönä tehtävät verkkokurssit:
    Poikkeuksena on verkkokurssiin liitetty ohjausosaamisen tehtävä.
    1.Verkkovuorovaikutusosaamisen kurssi. Kurssin tarkennetut tavoitteet luettavissa moodle oppimisympäristössä.
    2. Verkko-ohjausosaamisen kurssi. Kurssin tarkennetut tavoitteet luettavissa moodle oppimisympäristössä.
    Verkkokurssit valmiina viimeistään: (päivämäärä).



    OSA 2: KIRJOITUSVIESTINTÄ
    Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä.
    Essee, josta vähintään 50 % tulee olla workshoppiin osallistuessa valmiina, otetaan mukaan workshopiin. Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan kirjoitusviestinnän opettajan ohjeistuksella toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa. Sisältää erillisen oman osaamisen arvioinnin.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija
    - Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
    - Ei osallistu pakollisiin orientaatiokertaan ja/tai seminaaripäivään
    - Ei ole osallistunut ryhmätöihin eikä lähiopetukseen
    - Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
    - Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin
    - Ei tiedä ohjaamisen keskeisiä teorioita ja käsitteitä
    - Ei tunnista keskeisiä ohjaustyön menetelmiä
    - Ei tunnista sähköisiä ohjausmateriaaleja

    Tyydyttävä

    Opiskelija:
    • Palauttaa annetut tehtävät: ryhmätyöt eivät ole täysin tehtävänannon mukaisia, tehtävissä ja essee -tehtävässä on puutteita
    • Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen vain vähän
    • Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
    • Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi
    - Tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

    Hyvä

    Opiskelija:
    • Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
    • Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti
    • Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
    • Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin
    - Osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

    Kiitettävä

    Opiskelija:
    • Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan.
    • Osallistuu ryhmätöihin aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
    • Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti, oivaltavasti sekä
    soveltavasti
    • Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin
    - Osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
    - Analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti