Opiskelija
- hahmottaa potilaan hoitopolun intraoperatiivisessa vaiheessa
- hahmottaa perioperatiivisen sairaanhoitajan työnkuvan potilaan intraoperatiivisessa hoidossa
- osaa ohjata potilasta intraoperatiivisessa vaiheessa
- tietää potilasturvallisuuden ja hoidon jatkuvuuden merkityksen leikkaussalihoitotyössä
- tietää aseptiikan merkityksen leikkaussalitoiminnassa sekä pientoimenpiteissä
- tietää keskeiset potilaan anestesian valmisteluun liittyvät menetelmät
- tietää potilaan anestesiassa käytettävät nesteet ja lääkkeet
- tietää puudutetun ja nukutetun potilaan tarkkailun keskeisimmät osa-alueet leikkauksen aikana ja heräämössä
- tietää keskeisimmät kirurgiset instrumentit
- tietää keskeisimmät kirurgiset ommelaineet
- tietää potilaan intraoperatiivisessa vaiheessa käytettävät hoitovälineet
- tietää käytetyimmät desinfektio- ja sterilointimenetelmät perioperatiivisessa hoitotyössä
- tietää käytetyimmät leikkausasennot
- tietää kirjaamisen ja suullisen tiedottamisen merkityksen potilaan hoidossa
Opiskelija
- tietää potilaan hoitopolun intraoperatiivisessa vaiheessa
- tietää perioperatiivisen sairaanhoitajan työnkuvan potilaan intraoperatiivisessa hoidossa
- osaa perustellen ohjata potilasta intraoperatiivisessa vaiheessa
- ymmärtää potilasturvallisuuden ja hoidon jatkuvuuden merkityksen leikkaussalihoitotyössä
- ymmärtää aseptiikan merkityksen leikkaussalitoiminnassa sekä pientoimenpiteissä ja osaa toimia aseptisten sääntöjen mukaisesti
- osaa keskeiset potilaan anestesian valmisteluun liittyvät menetelmät
- tietää potilaan anestesiassa käytettävät nesteet ja lääkkeet
- tietää puudutetun ja nukutetun potilaan tarkkailun keskeisimmät osa-alueet ja niiden merkityksen potilaan vointiin leikkauksen aikana ja heräämössä
- osaa tunnistaa tavallisimpia kirurgisia perusinstrumentteja
- tietää keskeisimmät kirurgiset ommelaineet ja niiden käyttötarkoituksen
- tietää potilaan intraoperatiivisessa vaiheessa käytettävät hoitovälineet ja osaa perusteet niiden käytöstä
- tietää käytetyimpien desinfektio- ja sterilointimenetelmien merkityksen perioperatiivisessa hoitotyössä
- harjaantuu käytetyimpien leikkausasentojen luomisessa
- osaa kirjata keskeisimmät osa-alueet potilaan anestesiasta
Opiskelija
- ymmärtää potilaan hoitopolun intraoperatiivisessa vaiheessa
- ymmärtää perioperatiivisen sairaanhoitajan työnkuvan potilaan intraoperatiivisessa hoidossa ja hahmottaa tiimityön merkityksen
- osaa potilaslähtöisesti ohjata potilasta intraoperatiivisessa vaiheessa
- ymmärtää potilasturvallisuuden ja hoidon jatkuvuuden keskeisen merkityksen leikkaussalihoitotyössä
- ymmärtää aseptiikan merkityksen leikkaussalitoiminnassa sekä pientoimenpiteissä ja osaa toimia aseptisten sääntöjen mukaisesti ja hallitsee aseptisen toiminnan erilaisissa tilanteissa
- hallitsee potilaan anestesian valmisteluun liittyvät menetelmät
- tietää potilaan anestesiassa käytettävät nesteet ja lääkkeet ja niiden vaikutusmekanismit
- osaa tarkkailla keskeisiä puudutetun ja nukutetun potilaan osa-alueita leikkauksen aikana ja heräämössä
- osaa tunnistaa tavallisimpia kirurgisia perusinstrumentteja ja tietää niiden käyttötarkoituksen
- osaa keskeisimpien kirurgisten ommelaineiden käyttötarkoituksen
- osaa keskeisimpien potilaan intraoperatiivisessa vaiheessa käytettävien hoitovälineiden perusteet
- osaa käytetyimmät desinfektio- ja sterilointimenetelmät perioperatiivisessa hoitotyössä
- osaa käytetyimpien leikkausasentojen luomisen ja ymmärtää niiden merkityksen potilaan voinnille
- osaa kirjata keskeisimmät osa-alueet potilaan anestesiasta ja tiedottaa suullisesti potilaan
leikkauksen aikaisesta voinnista huomioiden potilasturvallisuuden ja hoidon jatkuvuuden
Minna Merta
Kirjallisuus:
Karma, A.; Kinnunen, T,; Palovaara M.; Perttunen, J. 2016. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: SanomaPro. (koko teos)
Anttila, Veli-Jukka et al. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. 7. uudistettu, tarkistettu painos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2018
- s. 120-165 hyvät hoitokäytännöt ja varotoimet (sisältää käsihygienian ja vaatetuksen sekä eristykset)
- s. 168-197 leikkaustoiminnan infektiot ja niiden välttäminen
- s. 214-224 verisuonikatetreihin liittyvät infektiot
- s. 281-284 anestesiaan liittyvät infektiot
- s. 410-451 sairaala- ja välinehuolto
Karhumäki, Tuula, Hirvonen, Kaisa, and Ylitupa, Eija. Välinehuolto. Tästä kirjasta luku sterilointi. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2017
Lukkarinen H. & al. 2012. Käsikirja potilaan heräämövaiheen seurannasta ja turvallisesta siirrosta vuodeosastolle. Hoitotyön tutkimussäätiö, Hotus. file:///C:/Users/koreli/AppData/Local/Temp/kk-heraamohoito.pdf
Artikkelit:
Spirium 4/2019. Kouvolainen, T.;Pitkäjärvi, M. & Rauta, P. Perioperatiivisten sairaanhoitajien tieto leikkauspotilaan hypotermian ehkäisystä ja hoidosta.
Pinsetti 2012/4, Leikkaushoitajan aseptinen ja välitön toimenpiteen jälkeinen toiminta
Spirium 1/2016 (28-29). Alahuhta S, Olkkola K, Reinikainen M & Yli-Hankala A. ASA-luokitus on suomennettu uudelleen.
Spirium 2012/4, Hanna Illman, Lihasrelaksaation monitorointi käytännön työssä
Pinsetti 2/2016. 12-13. Keränen E. Infektioiden torjunta hoitotyössä.
Spirium 2/2019. Ahtiainen, M. Potilasturvallisuus ja vaaratapahtumien ehkäiseminen perioperatiivisessa hoitotyössä.
Spirium 4/2018. Honkanen, D. & Aromaa, P. Miten jälkirelaksaatio tunnistetaan heräämötyössä?
Spirium 4/2017. Annala, H. Säteilyn käyttö leikkaussalissa.
Pinsetti 3/2016. 23-25. Perttunen J. Näyttöön perustuvaa perioperatiivista hoitotyötä.
Finnanest 5/2015. Yli-Hankala A. Tahaton hereillä olo.
Spirium 4/2015. Saari, T. Tavoiteohjattu infuusio.
Pinsetti 4/2019. Jansson H. & Weiler J. Kirurgiset instrumentit - mitä instrumenteista on hyvä tietää.
Särkijärvi, A. 2014. Hyvä leikkausasento perioperatiivisen hoidon tukena. Pinsetti 3/14 s.15-16
Luennot, etäopetus, opetuskeskustelut, demonstraatio, ryhmätehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely.
Toteutukselle voi osallistua kun ensimmäisen vuoden opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Toteutukselle osallistumisen edellytyksenä on ilmoittautuminen toteutukselle ennakkoon ennen ilmoittautumisajan päättymistä ja 100% osallistuminen orientaatioon.
Ryhmätehtävien hyväksytty suorittaminen; osallistuminen sekä työn tekemiseen että sen esittämiseen.
Kirjallinen koe, johon sisältyy lääkelasku.
Kokeen numeerinen arviointi 0-5, lasku hyväksytty.
Hoitotyön kokeessa tulee saada hyväksytty suoritus sekä anestesia- että leikkaushoitotyön osiosta. Hoitotyön kokeen hyväksyminen edellyttää, että vastaukset eivät sisällä sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.
Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolo. Arviointi hyväksytty/hylätty
Suomi
01.11.2021 - 01.12.2021
02.10.2021 - 31.10.2021
4 op
20TH
20KL
0 - 52
Minna Merta, Elina Korpimäki
Ilmoittautumisajan umpeuduttua ilmoittautumisia toteutukselle ei oteta vastaan.
Toteutukselle osallistumisen edellytyksenä on ilmoittautuminen toteutukselle ennakkoon ennen ilmoittautumisajan päättymistä ja 100% osallistuminen orientaatioon.
Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolo. Poissaolojen korvaavuus ei ole mahdollista.
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, Kätilön tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Harjoittelupaikat varataan Jobiilin kautta. Leikkaus- ja anestesiaosastot harjoittelupaikkoina.
Tentti: Examissa viikko 49
Uusinta 1: viikko 2 Tenttiterraario: teoria: https://exam.tamk.fi/enroll/exam/96971?code=7K00EV71-3007
Lääkelasku: https://exam.tamk.fi/enroll/exam/96972?code=7K00EV71-3007
Uusinta 2: viikko 5 Tenttiterraario
Tarvittava lisäkorotuskoepäivä Tenttiterraariossa 14.3.2022
Opiskelija saa korottaa hyväksytyn opintojakson arvosanaa yhden kerran pääsääntöisesti opintojakson uusinnan yhteydessä. Opiskelija ei voi korottaa toteutuksen osan arvosanaa. Tämä tarkoittaa seuraavaa:
-Jos opiskelija on saanut hyväksytyn suorituksen ensimmäisessä kokeessa tai ensimmäisessä uusinnassa, voi hän sen korottaa toisessa uusinnassa tai korotuskokeen ajankohdassa.
-Jos opiskelija on saanut hyväksytyn suorituksen toisessa uusinnassa, voi hän sen korottaa korotuskoeajankohdassa.
Opiskelija ilmoittautuu korotuskokeeseen vastuuopettajalle sähköpostitse viimeistään kahta viikkoa ennen kyseistä korotuskoepäivää.
(tiedot täydentyivät 27.10.2021)
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 108 tuntia, josta osa pienryhmätyöskentelyä.
Teoriaopetukseen osallistuminen samanaikaisesti tai ennen pienryhmätyöskentelyä.
Teoriaopetukseen osallistuminen samanaikaisesti tai ennen orientoivaa harjoittelua.
Opiskelija ei yllä tyydyttävän tason arviointikriteereihin tai koevastaus sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.