Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä
- osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen
- tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
- osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa
- tietää mitä ovat tiimityötaidot
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Opiskelija
- osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
- ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa
- osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia erilaisissa tiimeissä
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
- osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä
- osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Jenna Rintakuusi
Tenttimateriaali:
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324) Kirja on käytettävissä e-versiona ja löytyy linkkeineen Andor-hakupalvelusta.
s. 14 – 182:
Luvut
1. Johdanto
2. Hoitotyön etiikan perusta
3. Etiikan teoriaa
4. Eettinen ongelmanratkaisu
5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
s. 277 – 324:
Luvut
14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä
Digimedia: TAMK Ammatillinen vuorovaikutus ja haastavat kohtaamistilanteet-verkkokurssi https://digimedia.tamk.fi/
Oppiportti: Asiakaspalvelu terveydenhuollossa verkkokurssi
Luentodiat
OHEISMATERIAALIT
Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017. Tiivistelmä ja tulokset s. 55-76.
Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008.
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.
Etä- ja lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, tehtävät Moodlessa, videot.
Pienryhmätyöskentely hyv/hyl
Tentti hyl / K5
Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat kurssin arvosanaan alentavasti. Hyvin ja ajallaan tehdyt tehtävät voivat korottaa kokonaisarvosanaa.
Suomi
08.11.2021 - 19.12.2021
09.09.2021 - 01.11.2021
5 op
21SH1C
Jenna Rintakuusi, Jasmin Paukku, Heimo Outinen, Sirkku Haaranen
Toteutussuunnitelma täydentyy ennen orientaatiota!
Toteutukseen kuuluu pakollinen osallistuminen 8.11.2021 järjestettävään järjestöpäivään. Järjestöpäivän teemana on hoitoyksinäisyys. Järjestöpäivä toteutetaan etänä. Tarkempi aikataulu tulee myöhemmin.
Toteutuksen arvioinnin edellytyksenä on myös, että kurssilla annetut tehtävät on palautettu sovittuun aikarajaan mennessä ja hyväksytyllä tasolla suoritettu.
Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat kurssin arvosanaan alentavasti. Hyvin ja ajallaan tehdyt tehtävät voivat korottaa kokonaisarvosanaa.
Sairaanhoitaja
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole.
Orientaatiossa, pienryhmätyöskentelyssä ja seminaarissa läsnäolopakko.
Tentti: kotitentti 15.12.2021
1. uusinta hylätyn kotitentin täydennys 1. kerran
2. uusinta hylätyn kotitentin täydennys 2. kerran
-
Opintojakson laajuus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Osa 1: Teoria: tentti, arviointi 0-5
Osa 2: Tehtävät: Moodle-tehtävät, seminaaritehtävä, Oppiportti ja Digimedian tehtävät, hyväksytty/hylätty
Osa 3: Pienryhmätyöskentely, hyväksytty/hylätty