•   Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus 7K00EV58-3022 11.01.2021-28.02.2021  5 op  (20AVOSHV) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
    - tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
    - tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
    - tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
    - tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
    - osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
    - osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
    - osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
    - osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Opintojakson sisältö
    - arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
    - ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
    - etiikan teoreettisia lähtökohtia
    - erilaiset ihmiskäsitykset
    - ihmisoikeudet ja tasa-arvo
    - eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
    - ammattieettiset ohjeet
    - omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
    - ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
    - ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
    - ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
    - monikulttuurinen hoitotyö
    - haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
    - puheeksi ottaminen
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä

    - osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen

    - tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet

    - tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä

    - osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa

    - tietää mitä ovat tiimityötaidot

    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä

    - ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa

    - osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti

    - ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin

    - osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä

    - tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on

    - osaa toimia erilaisissa tiimeissä

    - harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa

    - osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä

    - arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti

    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä

    - osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä

    - ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin

    - osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä

    - osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa

    - osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä

    - osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita

    - harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa

    - osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä

    - arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti

    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti


    Vastuuhenkilön nimi

    Taru Lehtimäki

    Kirjallisuus

    Tenttimateriaali:
    - Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324) Kirja on nyt käytettävissä e-versiona.
    - TAMK Ammatillinen vuorovaikutus ja haastavat kohtaamistilanteet-verkkokurssin materiaali https://digimedia.tamk.fi/
    - Opettajan jakama materiaali.
    - Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012

    OHEISMATERIAALIT
    - Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
    - Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, tehtävät Moodlessa, verkkokurssit, opetuskeskustelut.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    - Osallistuminen harjoituksiin ja luentoihin: hyväksytty/hylätty
    - Pienryhmätyöskentely: hyväksytty/hylätty
    - opettajan osoittamat tehtävät: hyväksytty/hylätty
    - Väittelytentti: arvointi numeraalisesti 1-5

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    11.01.2021 - 28.02.2021

    Ilmoittautumisaika

    15.12.2020 - 07.03.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20AVOSHV

    Paikkoja

    0 - 26

    Opettaja(t)

    Riitta Nieminen, Taru Lehtimäki

    Vastuuyksikkö

    Avoin AMK

    Koulutusohjelma(t)

    Avoin ammattikorkeakoulu

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Orientaatiossa, vuorovaikutustilanteiden purussa, pienryhmä työskentelyssä läsnäolopakko

    Tenttien ajankohdat

    HUOM!
    Toteutussuunnitelma päivittyy syksyllä vallitsevan koronatilanteen mukaisesti.

    Tentti suoritetaan väittelytenttinä 22.2. klo 12:30-15:45. Mukana saa olla ns. pieni lunttilappu.

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson laajuus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

    Kontaktiopetusta: 16h

    Sisällön jaksotus

    Osa 1 : Teoria: tentti
    Osa 2: Moodle-tehtävät, vuorovaikutustilanne-tehtävä, verkkokurssit
    Osa 3: Pienryhmätyöskentely
    1. Pienryhmän aloitus "eettinen pulma" ja purku 16.2.
    2. Pienryhmän aloitus 1.2. ja purku 22.2.
    Osa 4: luennot

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija
    - tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä
    - osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen
    - tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
    - tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
    - osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa
    - tietää mitä ovat tiimityötaidot
    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

    Hyvä

    Opiskelija
    - osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
    - ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa
    - osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
    - ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
    - osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä
    - tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
    - osaa toimia erilaisissa tiimeissä
    - harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
    - osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
    - arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

    Kiitettävä

    Opiskelija
    - osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
    - osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä
    - ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
    - osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä
    - osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
    - osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
    - osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
    - harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
    - osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
    - arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti