•   Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus 7K00EV58-3020 11.01.2021-21.02.2021  5 op  (20SH2D) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
    - tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
    - tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
    - tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
    - tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
    - osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
    - osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
    - osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
    - osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Opintojakson sisältö
    - arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
    - ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
    - etiikan teoreettisia lähtökohtia
    - erilaiset ihmiskäsitykset
    - ihmisoikeudet ja tasa-arvo
    - eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
    - ammattieettiset ohjeet
    - omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
    - ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
    - ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
    - ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
    - monikulttuurinen hoitotyö
    - haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
    - puheeksi ottaminen
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä

    - osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen

    - tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet

    - tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä

    - osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa

    - tietää mitä ovat tiimityötaidot

    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä

    - ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa

    - osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti

    - ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin

    - osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä

    - tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on

    - osaa toimia erilaisissa tiimeissä

    - harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa

    - osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä

    - arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti

    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä

    - osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä

    - ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin

    - osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä

    - osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa

    - osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä

    - osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita

    - harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa

    - osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä

    - arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti

    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti


    Vastuuhenkilön nimi

    Minna Merta

    Kirjallisuus

    Kirjallisuus:
    Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324) Kirja on nyt käytettävissä e-versiona ja löytyy linkkeineen Andor-hakupalvelusta.
    s. 14 – 182:
    Luvut:
    1. Johdanto
    2. Hoitotyön etiikan perusta
    3. Etiikan teoriaa
    4. Eettinen ongelmanratkaisu
    5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
    6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
    7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
    8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
    s. 277 – 324:
    Luvut:
    14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
    15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä

    Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017. Tiivistelmä ja tulokset s.55-76.

    Lisäksi tunneilla ja verkkomatriaalina kurssin aikana osittetu materiaali.

    Oheismateriaali:
    Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
    Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008
    Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012

    THL:n verkkokoulutus: Monikultuurisuus asiakastyössä:
    https://verkkokoulut.thl.fi/web/monikulttuurisuus

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Toteutus toteutetaan etäopiskeluna. Opetusmenetelminä ovat etäluennot, luentotallenteet, pienryhmätyöskentely etäyhteyksien avulla, itsenäistä työskentelyä sekä moodletehtäviä. Lisäksi kurssiin sisältyy etäyhteyksin pidettävä seminaari.

    Lukujärjestys on vielä kesken, 24.11.20

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Toteutuksen arvioinnin edellytyksenä on:

    Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolo ja hyvä valmistautuminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.

    Seminaarissa 100% läsnäolo ja hyvä valmistautuminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.

    - Pienryhmätyöskentely: hyväksytty/ hylätty
    - Seminaari: hyväksytty/ hylätty
    - Essee: (numeerinen arviointi)

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    11.01.2021 - 21.02.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2020 - 07.01.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20SH2D

    Opettaja(t)

    Laura Moisio, Minna Merta

    Vastuuyksikkö

    Sairaanhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Essee (numeerinen arviointi, 0-5)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    135h opiskelijan työtä.