•   Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus 7K00EV58-3017 06.04.2021-04.06.2021  5 op  (20SH2A) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
    - tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
    - tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
    - tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
    - tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
    - osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
    - osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
    - osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
    - osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Opintojakson sisältö
    - arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
    - ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
    - etiikan teoreettisia lähtökohtia
    - erilaiset ihmiskäsitykset
    - ihmisoikeudet ja tasa-arvo
    - eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
    - ammattieettiset ohjeet
    - omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
    - ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
    - ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
    - ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
    - monikulttuurinen hoitotyö
    - haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
    - puheeksi ottaminen
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä

    - osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen

    - tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet

    - tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä

    - osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa

    - tietää mitä ovat tiimityötaidot

    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä

    - ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa

    - osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti

    - ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin

    - osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä

    - tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on

    - osaa toimia erilaisissa tiimeissä

    - harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa

    - osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä

    - arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti

    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä

    - osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä

    - ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin

    - osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä

    - osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa

    - osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä

    - osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita

    - harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa

    - osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä

    - arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti

    - käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti


    Vastuuhenkilön nimi

    Gitte Taulo

    Kirjallisuus

    Kirjallisuus:
    Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324) Kirja on nyt käytettävissä e-versiona ja löytyy linkkeineen Andor-hakupalvelusta.
    s. 14 – 182:
    Luvut:
    1. Johdanto
    2. Hoitotyön etiikan perusta
    3. Etiikan teoriaa
    4. Eettinen ongelmanratkaisu
    5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
    6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
    7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
    8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
    s. 277 – 324:
    Luvut:
    14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
    15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä

    Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012

    Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017. Tiivistelmä ja tulokset s.55-76.

    Lisäksi kurssin aikana osoitettu muu materiaali.

    Oheismateriaali:
    Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.

    Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008

    THL:n verkkokoulutus: Monikultuurisuus asiakastyössä:
    https://verkkokoulut.thl.fi/web/monikulttuurisuus

    TAMK Ammatillinen vuorovaikutus ja haastavat kohtaamistilanteet-verkkokurssin materiaali https://digimedia.tamk.fi/

    Oppiportin Asiakaspalvelu terveydenhuollossa verkkokurssi

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Toteutus lähi- tai etäopetuksena koronatilanteen mukaan. Linkit zoom-luennoille löytyvät ryhmän lukujärjestyksestä. Opetusmenetelminä ovat luennot, asiantuntijaluennot, ryhmä-, pienryhmä- sekä itsenäinen työskentely, tehtävät, essee ja seminaari.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolo ja hyvä valmistautuminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.

    Seminaarissa 100% läsnäolo ja hyvä valmistautuminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.


    - Tentti: arviointi numeraalisesti 0-5
    - Pienryhmätyöskentely: hyväksytty/ hylätty
    - Seminaari: hyväksytty/ hylätty
    - Essee: hyväksytty/ hylätty

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    06.04.2021 - 04.06.2021

    Ilmoittautumisaika

    09.02.2021 - 31.03.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20SH2A

    Opettaja(t)

    Laura Moisio, Gitte Taulo

    Lisätietoja opiskelijoille

    Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatioon 8.4.2021 mennessä.
    Koronatilanteen takia toteutussuunnitelmaan voi tulla muutoksia myös tämän jälkeen.

    Läsnäolopakko:
    - Orientaatiossa 8.4.2021
    - Asiantuntijaluennoilla 14.4. ja 20.4.2021
    - CBCL-työskentelyssä
    - Seminaarissa 28.5.2021

    Vastuuyksikkö

    Sairaanhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei ole.

    Tenttien ajankohdat

    Tentti ti 25.5.2021 klo 9.00 - 11.00 ryhmätenttinä.
    Uusintakokeiden ajankohdat tarkentuvat opintojakson alussa. Uusintakoe tehdään yksilötenttinä examissa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    5op = 135h opiskelijan työtä.
    Lähiopetuksen määrä tarkentuu ennen opintojakson alkua.

    Sisällön jaksotus

    Osa 1: Teoria
    Osa 2: Pienryhmätyöskentely
    Osa 3: Seminaari
    Osa 4: Essee