Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä
- osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen
- tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
- osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa
- tietää mitä ovat tiimityötaidot
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Opiskelija
- osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
- ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa
- osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia erilaisissa tiimeissä
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
- osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä
- osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Gitte Taulo
Kirjallisuus:
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324) Kirja on nyt käytettävissä e-versiona ja löytyy linkkeineen Andor-hakupalvelusta.
s. 14 – 182:
Luvut:
1. Johdanto
2. Hoitotyön etiikan perusta
3. Etiikan teoriaa
4. Eettinen ongelmanratkaisu
5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
s. 277 – 324:
Luvut:
14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017. Tiivistelmä ja tulokset s.55-76.
Lisäksi kurssin aikana osoitettu muu materiaali.
Oheismateriaali:
Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008
THL:n verkkokoulutus: Monikultuurisuus asiakastyössä:
https://verkkokoulut.thl.fi/web/monikulttuurisuus
TAMK Ammatillinen vuorovaikutus ja haastavat kohtaamistilanteet-verkkokurssin materiaali https://digimedia.tamk.fi/
Oppiportin Asiakaspalvelu terveydenhuollossa verkkokurssi
Toteutus lähi- tai etäopetuksena koronatilanteen mukaan. Linkit zoom-luennoille löytyvät ryhmän lukujärjestyksestä. Opetusmenetelminä ovat luennot, asiantuntijaluennot, ryhmä-, pienryhmä- sekä itsenäinen työskentely, tehtävät, essee ja seminaari.
Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolo ja hyvä valmistautuminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.
Seminaarissa 100% läsnäolo ja hyvä valmistautuminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.
- Tentti: arviointi numeraalisesti 0-5
- Pienryhmätyöskentely: hyväksytty/ hylätty
- Seminaari: hyväksytty/ hylätty
- Essee: hyväksytty/ hylätty
Suomi
06.04.2021 - 04.06.2021
09.02.2021 - 31.03.2021
5 op
20SH2A
Laura Moisio, Gitte Taulo
Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatioon 8.4.2021 mennessä.
Koronatilanteen takia toteutussuunnitelmaan voi tulla muutoksia myös tämän jälkeen.
Läsnäolopakko:
- Orientaatiossa 8.4.2021
- Asiantuntijaluennoilla 14.4. ja 20.4.2021
- CBCL-työskentelyssä
- Seminaarissa 28.5.2021
Sairaanhoitaja
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole.
Tentti ti 25.5.2021 klo 9.00 - 11.00 ryhmätenttinä.
Uusintakokeiden ajankohdat tarkentuvat opintojakson alussa. Uusintakoe tehdään yksilötenttinä examissa.
5op = 135h opiskelijan työtä.
Lähiopetuksen määrä tarkentuu ennen opintojakson alkua.
Osa 1: Teoria
Osa 2: Pienryhmätyöskentely
Osa 3: Seminaari
Osa 4: Essee