Opiskelija
- tunnistaa digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön
- tunnistaa hoitotyön kirjaamisen periaatteet
- tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman
- tietää kirjaamista ohjaavan lainsäädännön pääpiirteittäin
- tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon käytön kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena
- tietää ammattilaisen aseman hoitotyön päätöksenteossa ja dokumentoinnissa
- osoittaa kiinnostusta digitaaliseen sosiaali- ja terveysalan kehitykseen
Opiskelija
- tunnistaa kansallisesti käytössä olevia digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön
- osaa hoitotyön kirjaamisen periaatteita
- osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman
- osaa kuvata kirjaamista ohjaavan lainsäädännön vaikutuksia ammatilliseen toimintaan
- osaa näyttöön perustuvan tiedon käytön kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena
- osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen asemaa hoitotyön päätöksenteossa ja dokumentoinnissa
- osaa toimia vastuullisesti dokumentoinnissa ja tiedonhallinnassa
- osoittaa perehtyneisyyttä digitaalisen sosiaali- ja terveysalan kehitykseen
Opiskelija
- tunnistaa kansallisesti käytössä olevia ja tulevaisuuden digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön.
- osaa soveltaa hoitotyön kirjaamisen periaatteita.
- osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
- osaa hyödyntää lainsäädäntöä osana hoitotyön dokumentointiin liittyvää ammatillista pohdintaa.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan tietoa hoitotyön päätöksenteon tukena.
- osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen asemaa hoitotyön päätöksenteossa ja dokumentoinnissa.
- osaa ohjata muita vastuuseen dokumentoinnissa ja tiedonhallinnassa.
Terhi Pekkinen
Kirjallisuus:
Kanta-palveluiden verkkokoulu https://verkkokoulut.thl.fi/web/kanta
Kurssimateriaali tabulapohjalla
Potilastiedon rakenteisen kirjaamisen opas. Osa1. 2018. https://thl.fi/documents/920442/2902744/Kirjaamisopas+osa+1++final+2018__.pdf/5395585e-324f-4ac5-86d6-106e27979e77
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. STM.2012. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3337-8
Hoitotyön kirjaamisopas FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas - FinCC 4.0 (Julkari)
Luennot
Muu opettajan osoittama materiaali
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät:
Luennot, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, itsenäinen opiskelu.
Perehtyminen rakenteiseen kirjaamisen ja harjoitustehtävä kirjaamisen harjoitusalustalla (Docca).
Kurssin ensimmäisellä tunnilla ja pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus.
-Osallistuminen opetukseen, orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus
-Pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus ja harjoitushoitosuunnitelman tekeminen hyväksytysti
-Verkkotentti, numeerinen arviointi. Tentin eri osien hyväksytty suoritus. Monivalintaosuudessa läpäisyvaatimuksena 75% oikein.
-Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti
-Oppiportin kurssit ja todistukset tehty (Tietosuoja terveydenhuollossa ja Tietoturva sosiaali- ja terveydenhuollossa )
Suomi
19.10.2020 - 20.12.2020
03.08.2020 - 21.10.2020
2 op
20SH2B
0 - 52
Sirkku Haaranen
Opintojakson tarkennettu sisältö:
· kanta palvelut
· kansalaisen, ammattilaisen ja teknologian keinoin tuotettu potilastieto ja tiedon hyödyntäminen
· hoitotyön prosessi
· hoitotyön suunnitelmien laatiminen ja arviointi sairaalassa ja avohoidossa, hoitotyön yhteenveto
· terveys- ja hoitosuunnitelma
· lainsäädäntö, ohjeistus ja dokumentoinnin etiikka
· rakenteet hoitotyön dokumentoinnissa
· hoitotyön dokumentoinnin kehittyminen
· sairaanhoitajaliiton sähköisten terveyspalveluiden strategia
Sairaanhoitaja
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole
Verkkotentti examissa (ajankohta moodle-alustalla) Kokeen kesto 90 min.
Uusinnoista sovitaan eriksen.
Hoitosuunnitelman tekeminen hyväksytysti Doccassa kurssin aikana.Ellei hoitosuunnitelmaa saa suoritettua hyväksytysti kurssin aikana (22.12.2020 mennessä), on osallistuttava opetukseen (soveltuvin osin) uudelleen toisella toteutuksella. Tästä sovitaan erikseen
Ei ole
2 op= 27 h op = 54 h opiskelijan työtä
Teoriaa 12 h
Harjoitustunteja 4 h
Itsenäistä opiskelua (sisältäen tehtävät ja kokeen) 38 h
Sisällön jaksotus (osat)
· teoria (2 op)
· tehtävät (0 op)
· pienryhmätyöskentely (0 op)