•   Hoitotyön asiakaslähtöiset toiminnot arjessa 7K00DX19-3013 19.10.2020-16.12.2020  6 op  (20SH2B) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Hoitotyö
    Opiskelija
    -osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja niihin liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
    -ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä
    - osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
    - osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
    - osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
    - osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
    - osaa saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
    - ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

    Anatomia ja fysiologia:
    Opiskelija
    - tietää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä
    - osaa veren ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön rakenteen ja toiminnan
    Opintojakson sisältö
    Hoitotyö 4 op
    - ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
    - seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
    - suomalaiset ravitsemussuositukset
    - yksilövastuinen hoitotyö
    - ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
    - kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
    - saattohoidon periaatteet

    Anatomia ja fysiologia 2 op
    - kudokset
    - veren, verenkiertoelimistön ja hengityselimistön rakenne ja toiminta
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Hoitotyö

    Opiskelija

    - tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla

    - tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot

    - tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä

    - tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet

    - tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä

    - tietää saattohoidon periaatteita



    Anatomia ja fysiologia

    Opiskelija

    - tunnistaa anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakennetta ja toimintaa osittain

    Hyvä

    Hoitotyö

    Opiskelija

    - osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla

    - ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön

    - osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta

    - osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet

    - osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa

    - tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön



    Anatomia ja fysiologia

    Opiskelija

    - tietää anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan ja osaa kuvata toimintojen suhdetta toisiinsa

    Kiitettävä

    Hoitotyö

    Opiskelija

    - analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin



    Anatomia ja fysiologia

    Opiskelija

    - osaa kuvata ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa


    Vastuuhenkilön nimi

    Sanna Paloposki

    Kirjallisuus

    Tenttikirjallisuus
    HOITOTYÖN OSUUS:
    Tenttikirjat:
    Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy tai Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
    Sairaanhoitajan käsikirja: Nenämahaletkun käyttö https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti
    Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita. s.1-157
    Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
    Suositeltava kirjallisuus:
    Ergonomiaan; Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos.
    Ravitsemukseen: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
    Painehaavaan liittyvää: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö. wwww.hotus.fi
    Estä painehaava- Duodecimin verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056
    Saattohoitoon liittyvään: Hyvän saattohoidon suositukset. 2011. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä = Social- och hälsovårdsministeriets broschyrer = Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health : 2011:3.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3118-3
    Muu tunneilla osoitettu materiaali.
    ANATOMIAN JA FYSIOLOGIAN OSUUS:
    Valitse näistä yksi tai useampi:
    1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 2016 tai vanhempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
    2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
    3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, verkkotyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, ryhmätyöt, verkkotestit, opinnollistaminen.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    HOITOTYÖ:
    Hoitotyön teorian (4op) arviointi sovelletusti.
    Pienryhmätyöskentelyssä pakollinen 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen toimintaan. Vaadittujen tehtävien palauttaminen aikataulun mukaisesti. Arviointi hyväksytty/hylätty.
    Ravitsemussuositusten verkkotestin tekeminen sovitussa aikataulussa. Arviointi hyväksytty/hylätty.
    ANATOMIA JA FYSIOLOGIA:
    Anatomian ja fysiologian (2 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 60% maksimipisteistä.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    19.10.2020 - 16.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    09.09.2020 - 25.10.2020

    Opintopisteet

    6 op

    Ryhmä(t)

    20SH2B

    Paikkoja

    0 - 52

    Opettaja(t)

    Minna Talvitie, Laura Moisio, Hanna Viitala, Riika Riihelä, Sanna Paloposki

    Lisätietoja opiskelijoille

    HOITOTYÖ:
    Hoitotyön opetus sovelletusti.
    ANATOMIA JA FYSIOLOGIA:
    Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
    Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
    Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
    -Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
    -veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
    -hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.

    Vastuuyksikkö

    Sairaanhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei ole.

    Tenttien ajankohdat

    -Hoitotyön osuus suoritetaan sovelletusti ja osin ahotoiden. Arviointi tarkentuu myöhemmin.

    -Anatomian ja fysiologian tentti järjestetään TuniMoodlessa viikolla 48 (23.11.-27.11.2020).
    Anatomian ja fysiologian uusintatentit TuniMoodlessa seuraavasti:
    Uusinta 1: 7.12.-11.12.2020
    Uusinta 2: 11.1.-15.1.2021
    Muista varata paikka oman toteutuksen (toteutusnumero) tentistä. Sinulla on kaksi uusintamahdollisuutta.

    -Ennen ravitsemustieteen luentoja tehdään tenttiterraariossa ravitsemussuositusten verkkotesti. Hyväksytyssä suorituksessa tulee olla 74% oikein (22/30).

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    6op = 6x27h=162h
    hoitotyön osuus 4op ja anatomia ja fysiologia 2op
    Kontaktiopetusta:
    Hoitotyön teoria sovelletusti ja ahotoiden, ravitsemusluento 2h
    Pienryhmä sovelletusti
    Anatomia ja fysiologia opetus 2x6h=12h + pienryhmät

    Sisällön jaksotus

    Hoitotyön opintojakso koostuu seuraavista osista:
    OSA 1 Hoitotyö
    OSA 2 Pienryhmätyöskentely
    OSA 3 Anatomia ja fysiologia
    OSA 4 Ravitsemussuositukset