Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Ilona Jylhäsalo
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta kirjallisuus:
Suositeltava kirjallisuus/materiaali:
Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön tiedot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
• Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
10.06.2020 - 29.08.2020
4 op
20SH2D
0 - 52
Ilona Jylhäsalo, Mervi Kastari, Päivi Lukin
Kirjoitusviestintään sisältyvä arvioitava essee kirjoitetaan Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen pienryhmätyöskentelyn yhteydessä.
Sairaanhoitaja
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
Hyväksytty/hylätty
Ei ole
4op =4x27h = 108h
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä
1. Kirjoitusviestintä 1op
2. Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
3. Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op
Hyväksytty
Osaa suunnitella oman henkilökohtaisen opintopolun
Tekee annetut tehtävät sovitusti.
Osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Osallistuu opetukseen ja ohjaukseen.
Tietää ammatillisen osaamisen vaatimukset.
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimmät toimintakäytännöt
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät lait ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan
Hylätty
Ei osaa suunnitella omaa henkilökohtaista opintopolkua
Ei tee annettuja tehtäviä eikä palauta niitä sovitusti.
Ei osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Jättää osallistumatta opetukseen ja ohjaukseen.
Ei tiedä ammatillisen osaamisen vaatimuksia.
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimpiä toimintakäytäntöjä
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä lakeja ja niitä koskevaa viranomaisvalvontaa