•   Hoitotyö kotona, etänä, osastolla ja vastaanotolla 1 7K00CT92-3006 25.01.2021-30.04.2021  4 op  (18SHHUP1, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tunnistaa useimpien äkillisten ja pitkäaikaisten sairauksien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan
    - osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida luovasti, yksilöllisesti ja potilaslähtöisesti potilaan hoitotyötä potilaasta aiemmin tuotettua ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
    -osaa ohjata ja tukea potilasta sekä suunnitella ja turvata hoidon jatkuvuutta etäyhteydessä, potilaan kotona, vastaanotolla tai osastohoidossa
    - osaa toimia ammatillisesti hoitosuhteessa äkillisesti sairastuneen ja pitkäaikaissairaan potilaan kanssa yhteistyössä läheisten kanssa
    - osaa ohjata ja tukea ihmistä terveyden edistämisessä sairauden eri vaiheissa hyödyntäen digitaalisia resursseja
    Esitietovaatimukset
    Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot.
    Opintojakson sisältö
    - Äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairautta sairastavan potilaan hoitotyö perusterveydenhuollossa
    - Äkillisten ja pitkäaikaisten sairauksien hoidossa käytettävä lääkehoito
    - Sairastuminen kriisinä ja kriisissä olevan potilaan hoitotyö
    - Muistisairaan hoitotyö
    - Muuttuvat työympäristöt ja palveluprosessit perusterveydenhuollossa, digitaaliset terveyspalvelut, hoitotyö kotona
    - Hoitotyön dokumentointi ja tiedonkulun turvaaminen
    - Sairaanhoitaja omahoitajana, vastuuhoitajana tai tiimijohtajana

    Vastuuhenkilön nimi

    Taru Lehtimäki

    Kirjallisuus

    Täsmentyy tammikuussa
    Hoitotyön kokeisiin liittyy aihealueeseen liittyvä lääkelasku
    Materiaalit
    KOE 1 materiaali liittyy potilastapausten 1-2 sisältöihin.
    Potilastapauksiin liittyvät materiaalit ja tehtävät.
    Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro. Kappaleet: alueeseen liittyvät aiheet
    Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. Sydän- ja verisuonilääkitys, kipulääkitys ja hengityselinten lääkehoito ja muistisairaan lääkitys, rauhoittavat lääkkeet tai vastaava osuus kirjasta Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.

    KOE 2,
    liittyen potilastapausten 3-5 sisältöihin

    Potilastapauksiin 5-6 liittyvät materiaalit ja tehtävät, täydentyy tammikuussa
    Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Infektiosairaudet
    Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro.
    tai vastaava osuus kirjasta Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
    Tilvis,Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.) 2010. Geriatria. Duodecim.
    Kappaleet Vanhusten hoidon erityiskysymyksiä ja Kuoleva vanhus. Kirja löytyy Terveysportista.
    Tilvis, R, Pitkälä, K, Strandberg T, Sulkava, R & Viitanen M. Geriatria. Duodecim. Teos löytyy e-kirjana. Kirjasta osuudet: Geriatrinen arviointi (sisältyy osaan Vanhukset ja palvelujärjestelmä), HRO, Geriatrinen preventio ja kuntoutus, Kuolevan potilaan hoito.
    Duodecim/ oppiportti/ vanhusten lääkehoito - suoritus.
    Muistisairaudet, Käypä hoito –suositus, Julkaistu: 27.01.2017. Erityisesti käytösoireet, muistipotilaan hoidon kokonaisuus sekä eri muistisairauksien erottaminen/tunteminen
    Artikkeli: Antikainen ym 2013. Vaikeasti dementoituneen vanhuksen elämän loppuvaiheen hoito. Suomen Lääkäri lehti 12/2013 v sk 68
    Huttunen 2006 tai 2008. Lääkkeet mielen hoidossa. (huom. löytyy sähköisenä Terveysportista)
    kappaleet:Ahdistuneisuus ja Psyykenlääkkeet ikääntyneillä

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Potilastapaus-pohjainen case-opiskelu, luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, verkko-opetus (verkkoluennot, -keskustelut, -tehtävät ryhmätehtävät), opintokäynnit, hanketyöskentelyyn osallistuminen

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Osa 1. Kertauskoe. Arviointi hyväksytty/hylätty
    Osa 2. Hoitotyö. Opintojakso arvioidaan numeerisesti (0-5). Opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus kokeen jokaisesta sisältöalueesta.Osallistuminen opetukseen. Osakoe1/2.
    Osa 3. Lääkelasku 1
    Osa 4 Hoitotyö. Kuten osa 2, osakoe 2/2
    Osa 5 Lääkelasku 2 / Poikkeustila, tabulakoe
    Osa 6 Pienryhmätyöskentely. Pienryhmätyöskentely arvioidaan hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    25.01.2021 - 30.04.2021

    Ilmoittautumisaika

    14.12.2020 - 25.01.2021

    Opintopisteet

    4 op

    Ryhmä(t)

    18SHHUP1

    18SHHUP2

    Opettaja(t)

    Hoitotyö Luennoitsija sh, Ilona Jylhäsalo, Katja Hautsalo, Anne Kivimäki, Taru Lehtimäki

    Vastuuyksikkö

    Sairaanhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Koe 1 x.x.2021, sisältäen Potilastapausten 1-2 asiat. Lääkelasku. Edeltävästi tulee olla tehtynä potilastapauskohtaiset testit moodlessa.
    Koe 2 . 22.4.2021 Sisältää Potilastapausten 3-5 asiat. Lääkelasku. Edeltävästi tulee olla tehtynä potilastapauskohtaiset testit moodlessa.
    Uusintakokeet Examissa

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.

    Sisällön jaksotus

    Osa 1 Kertauskoe (18shhup2)
    Osa 2 KOE potilastapauksiin 1-2 liittyvä sisältöosaaminen
    Osa 3 Lääkelasku 1
    Osa 4 KOE potilastapauksiin 3-5 liittyvä sisältöosaaminen/
    Osa 5 Lääkelasku 2
    Osa 6, osallistuminen oman pienryhmän työskentelyyn

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
    Opiskelija
    - Tunnistaa sairastumisen aiheuttaman kriisin
    - Osaa huomioida potilaan psykosomaattisen kokonaistilan
    - Tietää perusteet opintojaksoon sisältyvien sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
    - Tunnistaa sairastumisen vaikutuksia perheeseen
    - Osaa huomioida lääketieteellisen näkökulman keskeisiin perusterveydenhuollossa esiintyviin sairauksiin
    - Kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa

    Hyvä

    Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
    Opiskelija
    - Soveltaa oppimaansa opintojaksoon sisältyvien sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista
    - Osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa perhekeskeisesti
    - Tunnistaa keskeisiä perusterveydenhuollossa esiintyviä sairauksia ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
    - Osaa hyödyntää hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
    - Reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta

    Kiitettävä

    Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
    Opiskelija
    - Osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
    - Osaa analysoida, pohtia ja yhdistää oppimiaan asioita ammatilliseen kontekstiin
    - Osaa soveltaa lääketieteellistä tietoperustaa toteuttaessaan hoitotyötä
    - Osaa arvioida toimintaansa potilaan ja perheen hoitamisessa itsenäisesti
    - Osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
    - Reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin