•   Hoitotiede eilen ja tänään 7K00CT89-3026 05.08.2020-22.09.2020  3 op  (18SH2C) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
    - tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
    - tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
    - ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
    - osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta
    Esitietovaatimukset
    ei ole
    Opintojakson sisältö
    - tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
    - hoitotieteen historiallinen kehitys
    - viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
    - hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
    - tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat

    Vastuuhenkilön nimi

    Irja Nieminen

    Kirjallisuus

    Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
    Oheislukemisena:
    Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
    Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
    Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä tabulassa ohjeistettu materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    05.08.2020 - 22.09.2020

    Ilmoittautumisaika

    10.06.2020 - 01.09.2020

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    18SH2C

    Opettaja(t)

    Irja Nieminen, Minna Tiainen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Suorita kaikki tabulan osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
    • Hoitotiede tieteenä
    • Tietotesti
    • Hoitotieteen historia (mindmap)
    • Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
    • Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
    • Itsearviointi
    Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.

    Vastuuyksikkö

    Sairaanhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

    Tenttien ajankohdat

    Ei uusintamahdollisuuksia, ei erillistä tenttiä. Verkkotehtävät tulee tehdä toteutusaikana 22.9. 2020 klo. 18 mennessä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakso on 3 op, 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä.

    Sisällön jaksotus

    - Hoitotieteen historiallinen kehitys
    - tieteenfilosofiset lähtökohdat
    - hoitotiede tieteenä
    - perhehoitotide
    - tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
    - opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
    - arviointikriteerit eivät täyty

    Tyydyttävä

    opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
    - oma pohdinta on puutteellista
    - arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

    Hyvä

    opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
    oma pohdinta on johdonmukaista.
    - arviointikriteerit täyttyvät

    Kiitettävä

    opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
    - oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
    - arviointikriteerit täyttyvät