Tuula Mäkelä
OSA 1
Epidemiologia: Kauhanen J., Erkkilä A. ym. 2013. Kansanterveystiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Luvut 4, 5, 6 ja 7.
Epidemiologian luentomateriaali
OSA 2
Sairaanhoitajan vastaanotto:
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 216-231.
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 232-243.
Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikasisairauksien terveyshyötymallissa. STM.
Routasalo P & Pitkälä K. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille.Duodecim.2009.
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi, luvut 1-6.
Käypähoitosuositukset: Aikuisten lihavuus, liikunta, nielutulehdus, sivuontelotulehdus, alahengitystieinfektiot
Ravitsemusluennot ja ravitsemusluentojen materiaali
Kurssilla esille tullut materiaali
OSA 3
Pienryhmätyöskentely.
Voi sisältää pbl-istuntojen lisäksi muuta aktiivisen oppimisen muotoja. Tarkentuu syksyllä.
Etäluennot (koronaohjeistuksen mukaisesti), ongelmaperustainen pienryhmätyöskentely, kirjallinen tehtävä,ennakkotehtävät, ohjattu itsenäinen työskentely, tentti.
OSA 1-2 Epidemiologia ja sairaanhoitajan vastaanottotoiminta: tentti, arviointi 0-5
Kirjallisen tehtävän tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty)
Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
OSA 3 Pienryhmätyöskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, hyväksytty/hylätty
Tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Suomi
28.09.2020 - 01.12.2020
10.05.2020 - 06.10.2020
3 op
19ASH1
0 - 39
Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Hanna Viitala, Tuula Mäkelä, Elisa Airikkala, Tarja Ratia
Orientaatio: pakollinen läsnäolo.
Pienryhmät: pakollinen läsnäolo.
Ravitsemustiede -luennot: pakollinen läsnäolo.
Kurssilla annettavat tehtävät pakollisia.
Asiantuntijaluento Tampereen kaupungin sairaanhoitajan vastaanotolta
Kurssin Moodle-alustalla lisätiedot tarkemmin.
Sairaanhoitaja
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
1 op
0-5
Osallistuminen kurssille toisella toteutuksella.
Tentti 1.12. Yksilötentti, arviointiasteikko 0-5.
Uusinnat Examissa yksilötentteinä:
I uusinta viikolla 2/2021 linkki: https://exam.tamk.fi/enroll/exam/78206?code=7K00CT75-3029
II uusinta viikolla 6/2021 linkki: https://exam.tamk.fi/enroll/exam/78209?code=7K00CT75-3029
3op = 27h x 3 = 81h, joka sisältää epidemiologian ja sairaanhoitajan vo -luennot, ravitsemus-luennot, kirjallisen tehtävän, itsenäisen opiskelun, pienryhmätyöskentelyn ja tentin.
Orientaatio, pienryhmätyöskentelyosuus ja erilliset asiantuntijaluennot (sairaanhoitaja + ravitsemusterapeutti)ovat läsnäolon suhteen pakolliset.
Kurssi alkaa 20.10. Profitun diabetes genomitieto-etäwebinaarilla, tämä on PBL-pienryhmän ensimmäinen aloituskohta. Zoom-linkki: https://tuni.zoom.us/j/65528458968?pwd=ZHg0dStsb2RVR3ZyUlVlY1V0R0ZlUT09 Meeting ID: 655 2845 8968 Passcode: 282726
Etäluennot
Pienryhmätyöskentely
Ravitsemusluennot
Asiantuntijaluennot
Tentti
Tarkemmat tiedot kurssin Moodle-alustalla.
Opiskelija:
Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
Ei ymmärrä työ- ja asiakasturvallisuudesta huolehtimisen merkitystä
Tyydyttävä taso ei täyty
Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
Ymmärtää oman työnsä keskeiset työturvallisuusperiaatteet avoterveydenhuollossa
Ylempi kategoria sisältää aina alemman.
Opiskelija:
Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa
Opiskelija:
Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
On sisäistänyt työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin ylläpidon oman ja työyhteisön näkökulmasta.