Anne Silvan
OSA 1 Epidemiologia 1op
Kauhanen J., Erkkilä A. ym. 2013. Kansanterveystiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Luvut 4, 5, 6 ja 7.
Tuntimateriaali
Muu opettajan osoittama materiaali
OSA 2 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op
Orava M, Kyngäs & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 216-231.
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 232-243.
Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikasisairauksien terveyshyötymallissa. STM.
Korhonen T, Lassila A, Luukkanen M & Eriksson E. 2016. Asiakasvastaavatoiminta perusterveydenhuollossa – asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia. Tutkiva hoitotyö 14(1), 2016.
Routasalo P & Pitkälä K. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Duodecim. 2009.
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
Tuntimateriaali
Tiimien tuottama materiaali
Muu opettajan osoittama materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
Ympäristöterveyden erityistilanteet. Opas ympäristöterveydenhuollon työntekijöille ja yhteistyötahoille. STM julkaisuja 2014. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/125665/URN_ISBN_978-952-00-3546-4.pdf?sequence=1
Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L., Leppo, K. & Sihto, M. 2013. Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. [Helsinki]: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1
Käypähoito:
Lihavuus (aikuiset) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi24010
Liikunta http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075
Peltonen E. 2009. Lääkäreiden ja hoitajien työpari- ja tiimityö vastaanottojen toimintamalleina perusterveydenhuollossa. Väitöskirja. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 168.
Oppimateriaali tarkentuu orientaatiossa.
Ryhmätyöskentely, oppimistilanteet lähiopetuksena tai verkossa tiimien alustamina, itsenäinen opiskelu
Ohjattu pienryhmätyöskentely
Ryhmäkoe
Opetusmenetelmät täydentyvät ja tarkentuvat orientaatiossa.
OSA 1 Epidemiologia 1 op: arvioitava kirjallinen pienryhmätehtävä, johon liittyy verkkokeskustelu ja pienryhminä toteutettava vertaisarviointi, tarkentuu orientaatiossa
OSA 2 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op: ryhmäkoe
OSA 3 Pienryhmätyöskentely,erillisen ohjeen mukaisesti: hyväksytty/hylätty
Tehtävien tekeminen hyväksytysti
Arviointimenetelmät tarkentuvat orientaatiossa
Suomi
05.08.2020 - 22.09.2020
01.06.2020 - 03.08.2020
3 op
19SH1A
18SH2B
Hanna Viitala, Anne Silvan, Tarja Ratia, Raakel Viheroksa, Sairaanhoitaja,hoitotyö Virtuaalihenkilö
7K00CT99-3027 Orientoiva harjoittelu, hoitotyö avoterveydenhuollossa -opintojakso tulee suorittaa samaan aikaan Hoitotyö avoterveydenhoidossa -opintojakson kanssa. Orientoivan harjoittelun opintojaksolla on erillinen orientaatio.
Orientaatiossa (12.8.20) läsnäolovelvollisuus
Vastaanoton sairaanhoitajan asiantuntijaluennolla läsnäolovelvollisuus
Koko ryhmän lähiopetustunneilla (oppimistilanteissa) 75 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa enemmän kuin 4 lähiopetustuntia, poissaolon korvaaminen tapahtuu erikseen sovitulla korvaavalla tehtävällä.
Lisätiedot voivat täydentyä orientaatiossa
Sairaanhoitaja
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
-
Epidemiologia 1op: ei erillistä tenttiä. Arvioitava kirjallinen pienryhmätehtävä, johon liittyy verkkokeskustelu ja pienryhminä toteutettava vertaisarviointi. Suoritustapa tarkentuu orientaatiossa.
Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2 op: ryhmäkoe (tenttimuotoon voi tulla muutoksia orientaatiossa)
Uusintatentit 1 ja 2 Tenttiterraariossa, ajankohdat tarkentuvat orientaatiossa.
Korotuskoe keväällä 2021 vk:lla 12-13
-
3op: 3 x 27h = 81h
Lähiopetusta 17h + ravitsemus -osuus 4h
Itsenäistä ja tiimiopiskelua 58h
Koe 2h
Ohjattu pienryhmätyöskentely 2 lähtökohtaa erillisen ohjeen mukaisesti
Ajankäyttö- ja kuormitustiedot voivat tarkentua orientaatiossa
Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa
Opiskelija
Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
Tyydyttävä taso ei täyty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
Opiskelija
Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Osaa luetella epidemiologian peruskäsitteitä, tavallisimpien sairauksien esiintyvyyttä väestössä ja niiden riskitekijöitä
Osaa kuvailla sairauksien syntymekanismeja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija
Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Tietää epidemiologian peruskäsitteet, tavallisimpien sairauksien esiintyvyyden väestössä ja sairauksia aiheuttavia tekijöitä
Tietää tavallisimpien sairauksien syntymekanismin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija
Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Osaa tulkita riskitekijöiden yhteyttä sairastuvuuteen ja osaa soveltaa tietoaan hoitotyössä
Osaa suhtautua kriittisesti epidemiologisiin tutkimuksiin ja ymmärtää virhelähteiden merkityksen