•   Hoitotyö avoterveydenhuollossa 7K00CT75-3016 16.09.2019-10.11.2019  3 op  (18SH2D) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa epidemiologian perusteet
    - osaa seurata väestötason kansallisia ja kansainvälisiä terveyden edistämisen ohjelmia
    - osaa toteuttaa avoterveydenhuollon asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
    - harjaantuu valmentavassa elintapaohjauksessa
    - tuntee poikkeusolojen ja ympäristöterveydenhuollon perusteet
    Esitietovaatimukset
    Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.
    Opintojakson sisältö
    - tavallisimpien sairauksien esiintyvyys väestössä ja sairauksia aiheuttavia tekijöitä
    - hoitotyö terveyskeskusvastaanotolla, uudet työmuodot ja -menetelmät perusterveydenhuollossa
    - valmentava elintapaohjaus
    - sairaanhoitajan rooli poikkeusoloissa ja ympäristöterveydessä
    - ravitsemuksen erityiskysymykset

    Vastuuhenkilön nimi

    Maija Korpikoski

    Kirjallisuus

    OSA 1
    Epidemiologia: Kauhanen J., Erkkilä A. ym. 2013. Kansanterveystiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Luvut 4, 5, 6 ja 7.
    Epidemiologian luentomateriaali
    OSA 2
    Sairaanhoitajan vastaanotto:
    Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 216-231.
    Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 232-243.
    Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikasisairauksien terveyshyötymallissa. STM.
    Routasalo P & Pitkälä K. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille.Duodecim.2009.
    Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
    Käypähoitosuositukset: Aikuisten lihavuus, liikunta, nielutulehdus, sivuontelotulehdus, alahengitystieinfektiot
    Ravitsemusluennot ja ravitsemusluentojen materiaali
    Kurssilla esille tullut materiaali
    OSA 3
    Pienryhmät:
    2. lähtökohtaa
    Tiedonhaku - sovitaan tarkemmin PBL istunnossa.
    mm. Ympäristöterveyden erityistilanteet. Opas ympäristöterveydenhuollon työntekijöille ja yhteistyötahoille. STM julkaisuja 2014. (Soveltuvin osin) http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1537669

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Flipped method, luennot, pienryhmätyöskentely, problem based learning, ohjattu itsenäinen työskentely, draama/case-harjoittelua, tentti.
    Opiskelu flipped methodilla vaatii etukäteisvalmistautumista tunneille.
    Opetusmenetelmät tarkentuvat myöhemmin.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    OSA 1-2 Epidemiologia ja sairaanhoitajan vastaanottotoiminta: tentti, arviointi 0-5
    Kirjallisten tehtävien ja esityksen tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty)
    Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
    OSA 3 Pienryhmätyöskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, hyväksytty/hylätty
    Tehtävien tekeminen hyväksytysti.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    16.09.2019 - 10.11.2019

    Ilmoittautumisaika

    10.06.2019 - 01.09.2019

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    18SH2D

    Paikkoja

    0 - 39

    Pienryhmät

    Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 4 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)

    Opettaja(t)

    Maija Korpikoski, Maija Koivunen, Hanna Viitala, Anne Silvan, Minna Tiainen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Orientaatio: pakollinen läsnäolo.
    Pienryhmät: pakollinen läsnäolo.
    Asiantuntijaluento Tampereen kaupungilta, sairaanhoitajan vastaanottotoiminnasta: pakollinen läsnäolo
    Ravitsemustiede -luennot: ravitsemus, painonhalllinta ja erityisruokavaliot
    Geenipankki-seminaari 24.10, pakollinen läsnäolo!

    Vastuuyksikkö

    Sairaanhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Toisella toteutuksella.

    Tenttien ajankohdat

    Tentti: 08.11.2019
    Uusinnat Examissa myöhemmin sovittavana ajankohtana.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3op = 27h x 3 = 81h, joka sisältää epidemiologian ja sairaanhoitajan vo -luennot, ravitsemus-luennot, itsenäisen opiskelun, pienryhmätyöskentelyn ja tentin.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija
    Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
    Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
    Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
    Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
    Ei ymmärrä työ- ja asiakasturvallisuudesta huolehtimisen merkitystä
    Tyydyttävä taso ei täyty

    Tyydyttävä

    Opiskelija
    Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
    Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
    Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
    Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
    Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
    Ymmärtää oman työnsä keskeiset työturvallisuusperiaatteet avoterveydenhuollossa
    Ylempi kategoria sisältää aina alemman.

    Hyvä

    Opiskelija
    Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
    Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
    Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
    Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
    Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
    Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
    Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa

    Kiitettävä

    Opiskelija
    Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
    Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
    Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
    Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
    Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
    Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
    On sisäistänyt työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin ylläpidon oman ja työyhteisön näkökulmasta.