•   Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu 7K00BV66-3007 25.10.2021-05.12.2021  5 op  (18TH) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
    -tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä.
    - osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä
    heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa.
    - osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
    - ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana.
    - osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
    - osaa toimia kouluyhteisön toimintaohjeiden mukaisesti
    Esitietovaatimukset
    Osallistuminen Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitotyön teoriajaksolle
    Opintojakson sisältö
    - orientoiva harjoittelu 0,5 op
    - ohjattu harjoittelu 4,5 = 3 viikkoa

    Vastuuhenkilön nimi

    Anne Silvan

    Kirjallisuus

    Teoriaopetuksen oppimateriaali
    Terveydenhoitajaopiskelijan harjoittelun työkirja soveltuvin osin
    Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U. (toim.) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL Ohjaus 7/2015. https://www.julkari.fi/handle/10024/126936
    Duodecim Oppiportti: Mielenterveysongelmien kohtaaminen kouluterveydenhuollossa verkkokurssi (60min)
    Duodecim Oppiportti: Mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy kouluterveydenhuollossa verkkokurssi (45min)
    Oma ammatillinen portfolio
    SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu: https://www.tampere.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/nuortenpalvelut/nuorisoneuvola.html
    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus voivat täydentyä myöhemmin

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    1. orientoiva harjoittelu: osallistuminen SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivään yläkouluilla
    2. ohjattu harjoittelu 3 vk kouluterveydenhuollossa, terveydenhoitajan työkirjan hyödyntäminen opiskelun tukena. Reflektio
    Tehtävät: Erillinen ohje.
    Opetusmenetelmät voivat täydentyä myöhemmin.
    3. moniammattillinen digiklinikka (vapaaehtoinen) 26.10, 11.11, 24.11. Harjoittelun sattuessa päällekkäin klinikkapäivien kanssa tunnit voi sisällyttää harjoitteluun.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    1. Orientoiva harjoittelu 0,5 op: valmistautuminen ja osallistuminen opetukseen + tehtävien teko, osallistuminen rastipäivään.
    2. ohjattu harjoittelu 4,5 op : kouluterveydenhuollon harjoittelun hyväksytty suoritus + annettujen tehtävien teko + harjoitteluinfoon ja reflektioon osallistuminen
    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet voivat täydentyä myöhemmin.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    25.10.2021 - 05.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    15.09.2021 - 17.10.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    18TH

    Opettaja(t)

    Maija Korpikoski, Anna Aikasalo, Anne Silvan, Kätilö ja terveydenhoitaja Virtuaalihenkilö, Irmeli Nieminen

    Lisätietoja opiskelijoille

    SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä toteutuu yhteistyössä Tampereen kaupungin eri toimjoiden ja järjestöjen kanssa.
    Lisätiedot voivat täydentyä myöhemmin.
    Ohjeet digiklinikkatyöskentelyyn tarkentuvat myöhemmin.

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä toteutuu yläkouluilla yhteistyössä Tampereen kaupungin eri toimijoiden ja järjestöjen kanssa.
    Harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa 5 op/3 viikkoa, joka sisältää 0,5op SEPÄSE -hankkeessa toteutuvaa orientoivaa harjoittelua. Tarkemmat ohjeet harjoittelutunneista harjoittelun INFOSSA.
    Moniammattillinen digiklinikka toteutuu yhdessä lääketieteen opiskelijoiden kanssa.

    Tenttien ajankohdat

    -

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    1. orientoiva harjoittelu: 0.5op = 13,5 tuntia. Erilliset ohjeet.
    SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä järjestetään Tampereen yläkouluilla viikoilla 45-47. Rastipäivät kestävät koulusta riippuen 4-8 tuntia. Sepäse-päivää edeltää noin 1h koulutustilaisuus, jossa läsnäolovelvollisuus
    2. ohjattu harjoittelu 4,5op x 27 = 121,5 tuntia. Tarkemmat ohjeet harjoittelutunneista harjoittelun INFOSSA.
    Tehtävät: erilliset ohjeet.
    Reflektio
    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus -tiedot tulevat tarkentumaan myöhemmin.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Orientoiva harjoittelu:
    hyväksytty suoritus: tehtävien tekeminen, osallistuminen sepäse -teemapäivään
    Ohjattu harjoittelu:
    Hylätty:
    - ei kykene toteuttaminen itsenäisesti terveystarkastuksia
    - ei kykene itsenäisesti arvioimaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä
    - toimii epäeettisesti suhteessa asiakkaisiin ja työyhteisöön
    - ei ymmärrä koulu-tai opiskeluyhteissössä toimivan terveydenhoitajan roolia
    - ei osaa huomioida koululaista/nuorta osana perhettään
    - ei osaa rokottaa turvallisesti
    Hyväksytty:
    - osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksen
    - osaa itsenäisesti arvioida kouluikäisen ja nuoren lapsen kasvua ja kehitystä
    - osaa tehdä ja tulkita seulontatutkimukset, havaita mahdolliset poikkeamat
    - osaa ohjata kouluikäisen- ja nuoren ja hänen perheensä tarvittaessa jatkohoitoon
    - käyttää voimavaralähtöisiä menetelmiä kouluikäisen- ja nuoren perheiden ohjauksessa
    - osaa rokottaa turvallisesti
    - ymmärtää terveydenhoitajan roolin koulu-ja opiskeluyhteisön terveyden edistämisen
    asiantuntijana
    - osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä