•   Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö 7K00BV65-3006 01.08.2020-11.10.2020  3 op  (17TH) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija

    - osaa arvioida ja tukea oppilaan terveyttä, kasvua ja kehitystä
    - osaa toimia yhteistyössä vanhempien kanssa ja tukea osaltaan vanhempien kasvatustehtävää
    - osaa arvioida ja edistää lapsen ja nuoren kasvu- ja kouluympäristön fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
    - osaa tukea nuorta aikuistumisessa ja ehkäistä syrjäytymistä
    - ymmärtää nuoruuden elämänvaiheena ja sen erityispiirteet ja osaa hyödyntää niitä työssään
    - osaa tukea nuorta terveyden ja sairauden omahoidossa yhteistyössä vanhempien ja muiden toimijoiden kanssa
    - osaa tunnistaa ja puuttua ajoissa oppilaan ja hänen perheensä oireiluun sekä osaa tarvittaessa konsultoida ja lähettää hoitoon
    - osaa arvioida opiskelijan terveyttä , voimavaroja ja opiskeluympäristön hyvinvointia sekä tukee opiskelijan ja opiskeluyhteisön hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
    Esitietovaatimukset
    Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)
    Opintojakson sisältö
    - kouluikäisen terveydenhoitotyö
    - nuoren terveydenhoitotyö
    - nuoruus työelämään siirtymisen vaiheena
    - nuorisokulttuurit, seksuaalisuus, syömishäiriöt, terveystottumukset
    - oppilas- ja opiskeluhuoltotyö
    - vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö
    - koulu-opiskelu ja nuorisotoimen kanssa verkostoituminen ja yhteistyömuotojen kehittäminen
    - opiskelijan terveydenhoitotyö

    Vastuuhenkilön nimi

    Anne Silvan

    Kirjallisuus

    KOEMATERIAALI:
    *Hietanen-Peltola ym. 2019. Kohtaaminen keskiössä -Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. THL Ohjaus 2/2019. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    * Hakulinen-Viitanen T. ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
    Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
    Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
    Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3

    * Hietanen-Peltola ym. 2018. Yhteisestä työstä hyvinvointia -opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. THL Ohjaus 9/2018. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136782/Ohjaus%202018_009_verkko_20180117.pdf?sequence=4&isAllowed=y

    *Tuovila, Seilo, Kunttu 2020. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2020:14. file:///C:/Users/silann/AppData/Local/Temp/STM_2020_14_J-1.pdf
    LUVUT 2-7 ja 9

    * Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    Luku 3 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden tunnistaminen, arvioiminen ja hoidon tarpeen määrittely
    Luku 5 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitomenetelmät
    Luku 6 Mielenterveyden edistäminen oppilaitoksissa

    Tuntimateriaali ja tunneilla osoitettu materiaali

    SUOSITELTAVA KIRJALLISUUS:
    * Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
    s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
    * Mäki P. ym (toim.) 2017. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL Opas 14, 4. uudistettu painos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    Osat 2-7, 9.4, 10, 11.1, 11.3, 12-16/ kouluterveydenhuollon näkökulma
    * Duodecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2019. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys) soveltuvin osin:
    - Nuoren ja nuoren aikuisen psykososiaalinen kehitys
    - Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä
    - Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja toteutus
    - Terveyden edistäminen ja varhainen puuttuminen opiskeluterveydenhuollossa
    - Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö
    - Opiskelukyvyn ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
    - Työelämään siirtyminen
    - Terveystottumukset ja niihin vaikuttaminen
    - Sairastaminen opiskeluiässä
    *Hietanen-Peltola & Korpilahti 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. THL Ohjaus 7/2015. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    Koemateriaali ja suositeltava kirjallisuus tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    keskusteluluennot
    itsenäinen opiskelu
    oppimistehtävät
    tutkimusklubi
    verkkokurssit
    pienryhmätyöskentely
    Opetusmenetelmiin voi tulla muutoksia orientaatiotuntiin mennessä

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Tabulatestit: hyväksytty/hylätty
    Koe: numeraalinen arviointi
    Tehtävät: suorittaminen hyväksytty/hylätty
    Opintojakson oppimistehtävät sekä opintojakson aikana toteutuva itse- ja vertaisarviointi voivat nostaa tai laskea opintojakson kokonaisarvosanaa
    Pienryhmätyöskentely: läsnäolovelvollisuus + aktiivinen osallistuminen + tehtävien suorittaminen hyväksytty/ hylätty
    Erityisasiantuntijoiden luennot: läsnäolovelvollisuus
    Arviointimenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatiossa.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2020 - 11.10.2020

    Ilmoittautumisaika

    29.05.2020 - 04.08.2020

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    17TH

    Pienryhmät

    Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)

    Opettaja(t)

    Maija Korpikoski, Hanna Viitala, Anne Silvan, Mari Vikman, Eeva-Mari Miettinen, Laura Hilden

    Lisätietoja opiskelijoille

    Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
    Erityiskysymysten asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus
    Tutkimusklubissa läsnäolovelvollisuus
    Mahd. kouluterveydenhoitajan vierailu -tunnilla läsnäolovelvollisuus
    Opintojakson oppimistehtävät sekä opintojakson aikana toteutuva itse- ja vertaisarviointi voivat nostaa tai laskea opintojakson kokonaisarvosanaa
    Lisätiedot tulevat täydentymään orientaatioon mennessä

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opintokokonaisuuuteen sisältyy orientoivan harjoittelun sisältävä kouluikäisen terveydenhoitotyön ohjattu harjoittelu. Ko. opintojaksolla erillinen orientaatio

    Tenttien ajankohdat

    Tabulatestit: käytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa
    Koe 18.9.19 (2h)
    Uusintakokeet Tenttiterraariossa vk:lla 43/20 sekä vk:lla 48/20
    Korotuskoe keväällä 2021 vk 12-13, yhteys opettajaan sähköpostitse viimeistään 3 viikkoa aiemmin
    Testi- ja koekäytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3 op 3 x 27 = 81 tuntia
    Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön lähiopetusta noin 19h + erityiskysymykset/ asiantuntijaluennot 19h
    Pienryhmätyöskentely 12h + itsenäinen työskentely
    Itsenäistä työskentelyä noin 33h
    Ajankäyttö- ja kuormitustiedot tulevat tarkentumaan orientaatiossa

    Sisällön jaksotus

    Opintojakson toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa (12.8.20)

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3

    Tyydyttävä

    Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
    Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
    Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista

    Hyvä

    opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

    Kiitettävä

    Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asikas-,perhe- ja yhteisönäkökulma