•   Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö 7K00BK66-3006 03.08.2020-31.12.2020  2 op  (17TH) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - ymmärtää aikuisuuden elämänvaiheita ja osaa hyödyntää terveyden edistämisen tietämystään ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa.
    - ymmärtää työelämän ja sen muutosten vaikutukset yksilön ja hänen lähiyhteisönsä hyvinvointiin ja osaa huomioida niitä asiakastilanteissa
    - osaa soveltaa tietojaan ikääntymisen vaikutuksesta terveydentilaan ja toimintakykyyn ohjaus- ja neuvontatilanteissa
    - osaa edistää ja tukea työikäistä ja ikääntyvää terveyden ja sairauksien omahoidossa ja kuntoutumisessa erilaisissa toimintaympäristöissä
    - syventää tietojaan keskeisistä kansansairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä ja terveyden edistämisen sisältöalueista ja osaa soveltaa tietoaan asiakastilanteissa ihmisen elämänkulun eri vaiheissa ja eri toimintaympäristöissä
    -osaa tunnistaa syrjäytymistä aiheuttavia tekijöitä ja syrjäytymisvaarassa olevia asiakkaita, kuten: työttömiä, maahanmuuttajia ja opiskelupaikan ulkopuolelle jääneitä ja osaa tukea heidän voimavarojaan ja toimintakykyään
    Esitietovaatimukset
    Sairaanhoitajavaiheen kliinisten ammattiopintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)
    Opintojakson sisältö
    Sisällöt:
    - ajankohtaiset kansanterveydelliset haasteet
    - aikuisuus ja ikääntyminen elämän vaiheena
    - terveysneuvonnan sisältöjen syventäminen
    - järjestöt terveydenhoitajan yhteistyökumppaneina
    - hyvinvointiyrittäjyys

    Vastuuhenkilön nimi

    Maija Korpikoski

    Kirjallisuus

    Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. EDITA
    Lyyra, T-M. ym. 2007. Vanheneminen ja terveys. EDITA
    Käypähoitosuositukset:
    kohonnut verenpaine
    niskakipu
    astma
    diabetes
    osteoporoosi
    muistisairaudet
    + muu tunnilla sovittu /esitetty materiaali.
    Materiaali voi täydentyä orientaatioon mennessä

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    HUOM, tämän hetkisen tiedon mukaan opintojakso toteutuu verkkototeutuksena. Tiedot päivitetään elokuussa.

    luento, seminaarien työstäminen/ ryhmätehtävä + esitysseminaari (pakollinen), itsenäinen työskentely, case-työskentely, muistilähettiläskoulutus.
    Pienryhmätyöskentely 2 lähtökohtaa
    tentti
    Opetusmenetelmät voivat täydentyä orientaatioon mennessä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    1. seminaarityö pareittain/ pienryhmissä, numeraalinen arviointi, pakollinen läsnäolo
    2. koe /itsearviointi: numeraalinen arviointi
    3. pienryhmätyöskentely, hyväksytty / hylätty
    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet voivat tarkentua orientaatioon mennessä

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    03.08.2020 - 31.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    04.07.2020 - 09.08.2020

    Opintopisteet

    2 op

    Ryhmä(t)

    17TH

    Pienryhmät

    Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)

    Opettaja(t)

    Maija Korpikoski, Hanna Viitala

    Lisätietoja opiskelijoille

    seminaarit parettain/ryhmissä, arviointitapa tarkentuu orientaatioon mennessä.
    läsnäolo seminaareissa
    muistilähettiläskoulutus, läsnäolovelvollisuus
    tiedot voivat tarkentua orientaatioon mennessä

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Jaksoon liittyy 3 viikon harjoittelu aikuisten terveyden edistämisen/ ksh:n työpisteissä tai vaihdossa

    Tenttien ajankohdat

    Tentin ajankohta ja tapa täydentyy orientaation mennessä.
    Uusintatenttikäytänteet sovitaan orientaatiossa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    2 x 27 tuntia
    seminaarin tekoa + esitysseminaari
    Itsenäistä työskentelyä
    pienryhmätyöskentely: 2 lähtökohtaa
    ajankäyttö- ja kuormitustiedot voivat täydentyä orientaatioon mennessä

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Seminaarityön arviointikriteerit
    Kiitettävä
    Seminaarityö herättää lukijan mielenkiinnon ja on ulkoasultaan siisti ja selkeä. Työ muodostaa mielenkiintoisen ja hyödyllisen kokonaisuuden valitusta aiheesta. Työn rakenne on johdonmukainen ja selkeä. Otsikot kuvaavat hyvin sisältörakenteita. Kieli on sujuvaa ja viimeisteltyä. Työ sisältää tiedon analysointia ja pohdintaa. Aihetta on käsitelty monipuolisesti, käyttäen hyödyksi ajankohtaisia artikkeleita sekä tuoreita tutkimuksia. Sisällöllisesti työ on kattava. Työn esittäminen seminaareissa mielenkiintoinen ja sujuva. Asiat esitetään loogisessa järjestyksessä, nostaen esiin työn kannalta merkityksellisiä ja tärkeitä asioita. Työn esittämistä on havainnollistettu ja onnistuttu saamaan valitusta aiheesta kiinnostava, mielekäs tietopaketti.
    Hyvä
    Työhön valittua aihetta on käsitelty hyvin ja asiasisältö on käyty läpi useiden hyvien lähteiden avulla. Työssä on vain vähän syventävää analyysia ja omaa pohdintaa. Työn kielellinen rakenne on hyvä. Seminaarityön esittäminen etenee johdonmukaisesti ja sen avulla nostetaan esiin keskeisimmät asiat valitusta aiheesta.
    Tyydyttävä
    Seminaarityöhön valittua aihetta on käsitelty pintapuolisesti. Aineisto on niukkaa tai yksipuolista vain muutamiin lähteisiin perustuvaa teoriatiedon esittelyä. Analyysin ja oman pohdinnan osuus työssä on erittäin niukkaa tai sitä ei ole ollenkaan. Seminaarityön esityksessä asiasisältö on käyty läpi heikosti. Esitykseen ei ole onnistuttu saamaan kiinnostavuutta, esityksen esittämisessä ilmenee muita ongelmia.

    Tyydyttävä

    Seminaarityön arviointikriteerit
    Seminaarityöhön valittua aihetta on käsitelty pintapuolisesti. Aineisto on niukkaa tai yksipuolista vain muutamiin lähteisiin perustuvaa teoriatiedon esittelyä. Analyysin ja oman pohdinnan osuus työssä on erittäin niukkaa tai sitä ei ole ollenkaan. Seminaarityön esityksessä asiasisältö on käyty läpi heikosti. Esitykseen ei ole onnistuttu saamaan kiinnostavuutta, esityksen esittämisessä ilmenee muita ongelmia.

    Hyvä

    Seminaarityön arviointikriteerit
    Hyvä
    Työhön valittua aihetta on käsitelty hyvin ja asiasisältö on käyty läpi useiden hyvien lähteiden avulla. Työssä on vain vähän syventävää analyysia ja omaa pohdintaa. Työn kielellinen rakenne on hyvä. Seminaarityön esittäminen etenee johdonmukaisesti ja sen avulla nostetaan esiin keskeisimmät asiat valitusta aiheesta.

    Kiitettävä

    Seminaarityön arviointikriteerit
    Kiitettävä
    Seminaarityö herättää lukijan mielenkiinnon ja on ulkoasultaan siisti ja selkeä. Työ muodostaa mielenkiintoisen ja hyödyllisen kokonaisuuden valitusta aiheesta. Työn rakenne on johdonmukainen ja selkeä. Otsikot kuvaavat hyvin sisältörakenteita. Kieli on sujuvaa ja viimeisteltyä. Työ sisältää tiedon analysointia ja pohdintaa. Aihetta on käsitelty monipuolisesti, käyttäen hyödyksi ajankohtaisia artikkeleita sekä tuoreita tutkimuksia. Sisällöllisesti työ on kattava. Työn esittäminen seminaareissa mielenkiintoinen ja sujuva. Asiat esitetään loogisessa järjestyksessä, nostaen esiin työn kannalta merkityksellisiä ja tärkeitä asioita. Työn esittämistä on havainnollistettu ja onnistuttu saamaan valitusta aiheesta kiinnostava, mielekäs tietopaketti.