•   Asiakaslähtöisyys palvelujen tuottamisessa 7H00FF50-3002 10.01.2022-01.04.2022  5 op  (21YSTK) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa analysoida asiakastarpeita ja -odotuksia sekä tutkia ja ennustaa asiakaskäyttäytymistä
    - osaa asiantuntijana kehittää organisaation palveluprosesseja käyttäjälähtöisesti
    - osaa kehittää asiakasohjausta erilaiset viestintäkanavat huomioon ottaen
    Opintojakson sisältö
    - asiakkuus sote-palvelujen kontekstissa
    - asiakasarvo ja asiakkaan rooli palvelujen kehittämisessä
    - potilasohjaus, asiakasohjaus, vuorovaikutteinen, kirjallinen ja digitaalinen ohjaus
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - tunnistaa toimialan palvelujen asiakastarpeita- ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä

    - tunnistaa organisaation palvelujen kehittämistarpeita, kykenee määrittelemään käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja tunnistamaan co-design lähestymistavan hyötyjä palvelujen kehittämisessä sekä asiakkaiden ja sidosryhmien sitouttamisen merkitystä palvelun kehittämisessä

    - tunnistaa toimialalla käytettyjä asiakasohjauksen ja viestinnän kanavia ja osaa toimia niissä.

    Hyvä

    Opiskelija

    - jäsentää toimialan palvelujen asiakastarpeita- ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä

    - jäsentää organisaation palvelujen kehittämistarpeita, kykenee vertailemaan erilaisia käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustelemaan co-design lähestymistavan hyötyjä palveluprosessien kehittämisessä sekä ratkaisemaan palveluun liittyviä ongelmia ja sitouttamaan asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan

    - hallitsee toimialalla käytettyjä asiakasohjauksen ja viestinnän kanavia ja osaa hyödyntää niitä asiakaslähtöisesti.

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa analysoida toimialan palvelujen asiakastarpeita ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä

    - ymmärtää laaja-alaisesti organisaation palvelujen kehittämistarpeen, kykenee analysoimaan käyttäjälähtöisten menetelmien ja co-design lähestymisen hyötyjä palveluprosessien kehittämiseen sekä ideoimaan ja luomaan uusia palvelun toimintamalleja ja sitouttamaan asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan

    - osaa analysoida toimialalla käytettyjen asiakasohjauksen ja viestinnän kanavien roolia ja merkitystä sekä kehittää niiden käyttöä asiakaslähtöisesti.


    Vastuuhenkilön nimi

    Sari Himanen

    Kirjallisuus

    Palvelumuotoilun bisneskirja, 2019
    Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg.

    This is Service design doing. Applying service design thinking in the real world. 2018 tai uudempi
    Marc Stickdorn, Adam Lawrence, Markus Hormess, Jakob Schneider

    Palvelumuotoilu, 2011 tai uudempi painos
    Tuulaniemi, Juha.

    Muu palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus ja digitaalinen aineisto

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, harjoitukset, tiimitehtävä, yksilötehtävät
    -Itsenäinen tiedonhaku ja ryhmän yhteinen tiedonhaku
    -Yritysprojekti tiimityönä: palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön yhteisen toimeksiannon pohjalta. Projekti toteutetaan opintojakson aikataulun puitteissa (opintojakson aloituspäivän ja lopetuspäivän välisessä ajassa).
    -Yksilötehtävänä ennakkotehtävä + oppimispäiväkirja

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson arviointi perustuu sekä yritysprojektiin (60%) että yksilötyönä tuotettuun oppimispäiväkirjaan (40%)
    - suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen/visuaalinen ja suullinen)
    - projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    10.01.2022 - 01.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    15.11.2021 - 16.12.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21YSTK

    Paikkoja

    0 - 25

    Opettaja(t)

    Tuija Ylä-Viteli, Sari Himanen

    Vastuuyksikkö

    Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen YAMK

    Koulutusohjelma(t)

    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    T&K osuus

    4 op

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Sisällön jaksotus

    20.1. klo 8.30–11.30 ETÄOPETUS (ZOOM)
    8.30–10 Sote-asiakkuus, (koonti flingassa tms.), toimeksi antaja, tiimitehtävä, lupa-asiat / SH
    10.15–11.30 Palvelumuotoilu 1: asiakaskokemus, käyttäjälähtöisyys / TY-V

    31.1. klo 8.30–11.30 ETÄOPETUS
    8.30–10 Palvelumuotoilu 2: muotoiluprosessi /TY-V
    10.15-11.30 Tiimitehtävänanto, toimeksiantaja, kysymykset ja yhteissuunnittelu/ S+T

    10.2.2022 Prosessisuunnitelman palautus Moodleen

    14.2. klo 8.30–11.30 ETÄOPETUS
    8.30–11.30 Tiimiohjaukset sovitun tiimikohtaisen aikataulun mukaisesti (20min/tiimi, Zoom)

    8.3.2022 klo 8.30–11.30 ETÄOPETUS
    8.30–10 Asiakasymmärryksen määrittely ja ongelman tunnistaminen (tiimit esittävät keskeisiä havaintojaan datan pohjalta, asiakasprofiilit, suunnitteluajurit) 15min/tiimi
    10.15–11.15 Työpaja/tiimien yhteinen booli: Ongelman tunnistaminen, mitä lähdetään ideoimaan ja prototypoimaan?
    11.15–11.30 Miten tästä eteenpäin?

    29.3.2022 klo 8.30–15.30 ETÄOPETUS
    8.30–11.30 Tiimien esitykset, prototypoitu palvelukonsepti, 30min/tiimi (toimeksiantaja mukana), Esitysmateriaali Moodleen keskustelualueelle esitysten jälkeen
    11.30–12.15 Lounastauko
    12.15–13.45 Ryhmähuoneissa sekatiimeittäin palvelukonseptien asiakaslähtöisyyden arviointi
    14–15.30 Parhaan palvelukonseptin valinta (tiimikohtainen valinta perusteluineen), toimeksiantajan yhteenveto

    Muutokset mahdollisia, Tuija Ylä-Viteli ja Sari Himanen