•   Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria 7F00EB74-3002 08.08.2022-15.12.2022  7 op  (20FY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
    - tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
    - tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
    - osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
    - osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
    - tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
    Esitietovaatimukset
    Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
    Opintojakson sisältö
    - ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
    - lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
    - lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
    - tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
    - neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
    - lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
    - tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa

    - tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä

    - valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin

    - osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan

    - tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä

    - tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä

    - osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella

    - valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin

    - kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella

    - tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.

    - osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä

    - toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.


    Vastuuhenkilön nimi

    Maria Maljanen

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2022 alkaen, viikko 31 (1-5.8.2022) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annettu toukokuussa 2022. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2022.

    Lähiopetus alkaa 8.8.2022 orientaatiolla klo: 12.30 joka pakollinen kaikille
    Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Teoriavälikoe (1-5)
    Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
    Itsenäisentyöskentelyn viikon tehtävät, 2 tehtävää (hyväksytty/hylätty)
    Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)

    Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    08.08.2022 - 15.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    15.06.2022 - 15.08.2022

    Opintopisteet

    7 op

    Ryhmä(t)

    20FY

    Paikkoja

    0 - 44

    Opettaja(t)

    Anne-Marja Hammar, Maarit Keskinen, Maria Maljanen, Tuija Laakso, Hanna Sahinoja, Fysioterapia Virtuaalihenkilö, Laura Hilden

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

    Vastuuyksikkö

    Fysioterapeutti

    Koulutusohjelma(t)

    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Teoriakoe ja kirjallinen tuotos (lopputyö) esityksineen vain perusryhmällä.
    Teoriavälikoe 20.9.2022
    Tutortyöskentely arvioidaan 19.9.2022 ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin to 22.9.2022. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa opetusta.
    Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta sekä työn esittäminen (10min) 14-15.11.2022

    KV yhteydet

    Kansainvälisyysviikko - osallistumismahdollisuus esityksiin viikolla 41

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.

    Sisällön jaksotus

    Perusryhmä ja Proakatemiaryhmä tekevät: Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-5.8.2022.
    Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v.
    Lähiopetus alkaa 8.8.2022 ja lähiopetus jatkuu perusryhmäläisillä vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.

    Perusryhmä: Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä, lukuunottamatta ensimmäistä tuutoristuntoa joka orientaation jälkeen klo 14.15-15.45

    Sisällöllisten teemojen eteneminen:
    tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen

    Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.

    Perusryhmä ja proakaemiaryhmä osallistuvat orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.

    Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on
    virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö
    valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

    Tyydyttävä

    Opiskelija
    - tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä
    ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
    - tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
    - valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
    - osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
    - tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

    Hyvä

    Opiskelija
    - osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden
    välisiä yhteyksiä
    - tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
    - osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten
    fysioterapian alueella
    - valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
    - kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

    Kiitettävä

    Opiskelija
    - osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja
    tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
    - tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
    - osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista
    kehittämistä
    - toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman
    fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä