•   Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria 7F00EB74-3001 02.08.2021-30.11.2021  7 op  (19FY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
    - tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
    - tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
    - osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
    - osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
    - tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
    Esitietovaatimukset
    Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
    Opintojakson sisältö
    - ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
    - lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
    - lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
    - tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
    - neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
    - lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
    - tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa

    - tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä

    - valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin

    - osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan

    - tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä

    - tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä

    - osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella

    - valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin

    - kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella

    - tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.

    - osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä

    - toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.


    Vastuuhenkilön nimi

    Maria Maljanen

    Kirjallisuus

    Pääasiallisia lähteitä - täydentyy jakson kuluessa jokaisen opettajan toimesta:
    Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
    Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008 (4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
    Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
    Lapsen aivojen ja tunnesäätelyn kehitys. 2017. Aivotiedon Jalostamo. Jyväskylän yliopistonpaino
    Sajaniemi ym. 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
    Sinkkonen, J. 2010: Nuoruusaika
    Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
    Kohtaamisopas.2018. Syömishäiriöliitto.
    Probst, M. & Skjaerven L. 2018. Physiotherapy in mental health and psychiatry. Elsevier.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 2.8.2021 alkaen, viikko 31 (2.-6.8.2021) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annettu toukokuussa 2021. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2021.

    Lähiopetus alkaa 9.8.2021 orientaatiolla klo 8.15.
    Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Teoriavälikoe (1-5)
    Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
    Itsenäisentyöskentelyn viikon tehtävät, 2 tehtävää (hyväksytty/hylätty)
    Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    02.08.2021 - 30.11.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.06.2021 - 01.08.2021

    Opintopisteet

    7 op

    Ryhmä(t)

    19FY

    Paikkoja

    0 - 40

    Opettaja(t)

    Anne-Marja Hammar, Maarit Keskinen, Maria Maljanen, Laura Hilden, Tuija Laakso, Hanna Sahinoja, Pirjo Lehto, Fysioterapia Virtuaalihenkilö

    Lisätietoja opiskelijoille

    Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) - etäkokouksena tiistaina 21.9.2021 klo 14.00-15.45.

    Vastuuyksikkö

    Fysioterapeutti

    Koulutusohjelma(t)

    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Teoriakoe ja kirjallinen tuotos (lopputyö) esityksineen vain perusryhmällä.
    Teoriavälikoe 17.9.2021
    Tutortyöskentely arvioidaan 20.9.ja seminaariesitykset to 23.9.21 tutorryhmittäin.
    Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta ja opettajan hyväksymästä teemasta sekä omien töiden lyhyet esitykset ma 22.11 ja ke 24.11.

    KV yhteydet

    Kansainvälisyysviikko - osallistumismahdollisuus esityksiin viikolla 40

    Sisällön jaksotus

    Perusryhmä ja Proakatemiaryhmä tekevät: Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 2.-6.8.2021.
    Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v.
    Lähiopetus alkaa 9.8.-24.9.2021 ja lähiopetus jatkuu perusryhmäläisillä vielä ohjatun harjoittelun jälkeen 8.11.2021- 30.11.2021.
    Perusryhmä: Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä.
    Sisällöllisten teemojen eteneminen:
    tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen
    Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.
    Perusryhmä ja proakaemiaryhmä osallistuvat orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.
    Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytönnössä.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on
    virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö
    valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

    Tyydyttävä

    Opiskelija
    - tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä
    ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
    - tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
    - valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
    - osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
    - tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

    Hyvä

    Opiskelija
    - osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden
    välisiä yhteyksiä
    - tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
    - osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten
    fysioterapian alueella
    - valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
    - kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

    Kiitettävä

    Opiskelija
    - osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja
    tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
    - tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
    - osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista
    kehittämistä
    - toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman
    fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä