Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Maria Maljanen
Pääasiallisia lähteitä - täydentyy jakson kuluessa jokaisen opettajan toimesta:
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008 (4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Lapsen aivojen ja tunnesäätelyn kehitys. 2017. Aivotiedon Jalostamo. Jyväskylän yliopistonpaino
Sajaniemi ym. 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J. 2010: Nuoruusaika
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
Kohtaamisopas.2018. Syömishäiriöliitto.
Probst, M. & Skjaerven L. 2018. Physiotherapy in mental health and psychiatry. Elsevier.
Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 2.8.2021 alkaen, viikko 31 (2.-6.8.2021) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annettu toukokuussa 2021. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2021.
Lähiopetus alkaa 9.8.2021 orientaatiolla klo 8.15.
Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus
Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Itsenäisentyöskentelyn viikon tehtävät, 2 tehtävää (hyväksytty/hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Suomi
02.08.2021 - 30.11.2021
01.06.2021 - 01.08.2021
7 op
19FY
0 - 40
Anne-Marja Hammar, Maarit Keskinen, Maria Maljanen, Laura Hilden, Tuija Laakso, Hanna Sahinoja, Pirjo Lehto, Fysioterapia Virtuaalihenkilö
Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) - etäkokouksena tiistaina 21.9.2021 klo 14.00-15.45.
Fysioterapeutti
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
1 op
0-5
Teoriakoe ja kirjallinen tuotos (lopputyö) esityksineen vain perusryhmällä.
Teoriavälikoe 17.9.2021
Tutortyöskentely arvioidaan 20.9.ja seminaariesitykset to 23.9.21 tutorryhmittäin.
Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta ja opettajan hyväksymästä teemasta sekä omien töiden lyhyet esitykset ma 22.11 ja ke 24.11.
Kansainvälisyysviikko - osallistumismahdollisuus esityksiin viikolla 40
Perusryhmä ja Proakatemiaryhmä tekevät: Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 2.-6.8.2021.
Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v.
Lähiopetus alkaa 9.8.-24.9.2021 ja lähiopetus jatkuu perusryhmäläisillä vielä ohjatun harjoittelun jälkeen 8.11.2021- 30.11.2021.
Perusryhmä: Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä.
Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen
Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.
Perusryhmä ja proakaemiaryhmä osallistuvat orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.
Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytönnössä.
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on
virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö
valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä
ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden
välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten
fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja
tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista
kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman
fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä