•   Professional English for Physiotherapists 7F00EB48-3003 01.01.2022-31.07.2022  3 op  (21FY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - osaa haastattelussa kysyä henkilön nykyiseen ja aiempaan toimintakykyyn ja hyvinvointiin liittyviä tietoja hoidon ja tutkimusten onnistumiseksi,
    - osaa ohjata erilaisia asiakkaita keskeisissä terapeuttisissa harjoitteissa,
    - pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä fysioterapeutille tyypillisissä työtehtävissä,
    - ymmärtää ja osaa hyödyntää fysioterapiaan liittyviä asiatekstejä ja tutkimusartikkeleita,
    - pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen.
    Opintojakson sisältö
    - haastattelu
    - ohjaus- ja neuvontatilanteet
    - keskeinen fysioterapian sanasto
    - keskeinen anatomian sanasto
    - tutkimusraportti
    - lääketieteen sanasto
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:

    - viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

    OHJAAMINEN JA NEUVONTA:

    Opiskelija

    - antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille

    - kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi

    - osaa käyttää fysioterapian perussanastoa.

    AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:

    - ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä fysioterapia-alan teksteistä

    -osaa hakea tietoa ohjeistetusti

    Hyvä

    TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:

    - viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

    OHJAAMINEN JA NEUVONTA:

    Opiskelija

    - osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet ja muut kirjalliset ohjeet)

    - selvittää asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä

    - kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin

    - osaa käyttää keskeistä fysioterapia-alan sanastoa ja käsitteitä.

    AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:

    Opiskelija

    - hankkii tietoa fysioterapia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi

    -ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat fysioterapia-alan tekstistä ilman apuvälineitä

    -osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa

    -ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

    Kiitettävä

    TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:

    - viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. raportointi, dokumentointi, palaverit, neuvottelut, palautekeskustelut)

    OHJAAMINEN JA NEUVONTA:

    Opiskelija

    -haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa

    -osaa käyttää vaativaakin fysioterapia-alan sanastoa ja käsitteitä.

    AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:

    Opiskelija

    - hyödyntää fysioterapia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)

    -lukee sujuvasti vaativaakin fysioterapia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti

    -ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.


    Vastuuhenkilön nimi

    Minna Metsäportti

    Kirjallisuus

    Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet)
    Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017. E.m. oppikirjaa käytetään fysioterapiaan soveltuvin osin (esim. Describing pain, Promoting health and recovery, Walking with elbow crutches, Home care instructions, Medical terminology; Word formation, Prefixes and Suffixes)

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Kontaktitunnit (& Moodle)
    Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Suoritettavat tehtävät:
    - Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
    - Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - Suullinen esitys (toimitetaan videona) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - Kirjallinen lopputentti

    Itsearviointi, vertaisarviointi

    Opetuskielet

    Englanti

    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 30.01.2022

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    21FY

    Paikkoja

    0 - 40

    Opettaja(t)

    Minna Metsäportti

    Lisätietoja opiskelijoille

    Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset fysioterapia-alan kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
    Opiskelijan työ:
    - tunneille valmistautuminen
    - kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
    - suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
    - kirjallinen lopputentti

    Vastuuyksikkö

    TAMK Kielet ja viestintä

    Koulutusohjelma(t)

    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Kirjallisen lopputentin ajankohta ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

    Suoritettavat tehtävät:
    - Moodlen tehtävät (keskustelualue, H5P, GoogleDocs ym.)
    - Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - Suullinen esitys (esim. video) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - kirjallinen lopputentti

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
    Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

    Tyydyttävä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
    - kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
    - selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
    - osaa käyttää fysioterapia-alan perussanastoa.
    Ammatillinen tiedohankinta
    Opiskelija
    - ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä fysioterapia-alaan liittyvistä teksteistä
    - osaa hakea tietoa ohjeistetusti
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
    - reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
    - ääntää pääosin ymmärrettävästi
    - käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
    - käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
    - käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
    - ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
    toistetaan tarvittaessa
    - löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
    Muuta
    Opiskelija
    - ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
    - on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

    Hyvä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihharjoitteet ja muut kirjalliset ohjeet)
    - selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
    - kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
    - osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
    Ammatillinen tiedonhankinta
    Opiskelija
    - hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
    - ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä
    - osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
    - keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
    - reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
    - ääntää melko luontevasti ja selkeästi
    - käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
    väärinkäsityksiin
    - osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
    - ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
    - osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
    (H4)
    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
    Muuta
    - opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

    Kiitettävä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
    - osaa käyttää vaativaakin fysioterapia-alan sanastoa ja käsitteitä.
    - englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
    Ammatillinen tiedonhankinta:
    Opiskelija
    - hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
    - lukee sujuvasti vaativaakin fysioterapia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
    - ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
    - reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
    - ääntää luontevasti ja selkeästi
    - kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
    - käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
    - selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
    - ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
    - löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
    Muuta
    Opiskelija
    - työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
    - kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana