Opiskelija osaa luetella immuunijärjestelmän keskeiset elimet.
Opiskelija osaa määritellä yleisimmät immunologiaan liittyvät käsitteet. Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan ihmisen synnynnäisellä ja opitulla immuniteetilla, ja tuntee niiden toiminnan perustasolla.
Opiskelija osaa luetella immuunijärjestelmän solutyypit, ja tietää niiden erilaistumisen ja toiminnan perusteet.
Opiskelija osaa kuvata vasta-aineiden perusrakenteen.
Opiskelija osaa nimetä tilanteita tai sairauksia, joissa immuunijärjestelmän toiminta on häiriintynyt.
Opiskelija osaa listata reagenssin valmistamisessa, käytössä ja säilytyksessä huomioitavia asioita.
Opiskelija osaa luetella immunokemiallisten mittalaitteiden mittausperiaatteita.
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä annetut harjoitustehtävät ja osaa kertoa testin toimintaperiaatteet pääpiirteittäin.
Opiskelija osaa nimetä ja paikantaa immuunijärjestelmän keskeiset elimet.
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää yleisimpiä immunologiaan liittyviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata ihmisen synnynnäisen ja opitun immuniteetin toimintaperiaatteet.
Opiskelija osaa selittää immuunijärjestelmän solujen erilaistumisen ja niiden pääasialliset tehtävät.
Opiskelija osaa kuvata vasta-aineiden rakenteen ja toiminnan.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata tilanteita tai sairauksia, joissa immuunijärjestelmän toiminta on häiriintynyt.
Opiskelija osaa selittää reagenssien valmistukseen, säilytykseen ja käyttöön liittyviä asioita ja mahdollisia virhelähteitä.
Opiskelija osaa selittää immunokemiallisten mittalaitteiden mittausperiaatteita ja käyttöä kliinisessä laboratoriossa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ohjeeseen ja ryhmään tukien tehdä harjoitustehtävät ja selittää käytettyjen testien toimintaperiaatteet.
Opiskelija toimii aktiivisena ryhmän jäsenenä
Opiskelija osaa immuunijärjestelmän keskeiset elimet, niiden rakenteen ja toiminnan immunologisessa puolustuksessa.
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää immunologiaan liittyviä käsitteitä. Hän osaa kattavasti kuvata ihmisen synnynnäisen ja opitun immuniteetin toiminnan.
Opiskelija osaa selittää immuunijärjestelmän solujen erilaistumisen ja niiden tehtävät.
Opiskelija osaa selittää vasta-aineiden rakenteen ja toiminnan.
Opiskelija osaa nimetä ja määritellä tilanteita tai sairauksia, joissa immuunijärjestelmän toiminta on häiriintynyt, ja selittää häiriötilojen syitä ja mekanismeja.
Opiskelija osaa selittää reagenssien valmistamiseen, käyttöön ja säilytykseen liittyviä asioita, virhelähteitä ja niiden vaikutuksia.
Opiskelija osaa perustellen selittää immunokemiallisten mittalaitteiden mittausperiaatteita ja niiden käyttöä kliinisessä laboratoriossa.
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä annetut harjoitustehtävät ja selittää perustellen käytetyn testin toimintaperiaatteet ja mahdolliset virhetekijät.
Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä ja auttaa tarvittaessa muita ryhmän jäseniä.
Kirsi Mansikkamäki
Immunologia kevät 2022
-Luentomateriaali.
-Oheismateriaalina
Hedman, Heikkinen, Huovinen, Järvinen, Meri, Vaara (toim.) Mikrobiologia, immunologia ja infektiosairaudet, kirja 2 (immunologia), soveltuvin osin.
Immunologia kevät 2022
-Luennot
-Tehtävät
-Koe
Immunologiset menetelmät syksy 2022
Opettajan antama materiaali
Luennot ja harjoitukset
Laboratoriolääketiede: Kliininen kemia ja hematologia. Nieminen &Pulkki e-kirja
-Elektroforeesi s. 60
-immunokemialliset menetelmät. s.65
-immunokemialliset analysaattorit s.83
-Hematologian analysaattorit, soveltuvin osin s.86
Immunologia: ks. arviointikriteerit. Tehtävien hyväksytystä suorittamisesta saa pisteitä, jotka lasketaan yhteen kokeesta saatavien pisteiden kanssa. Tarkemmin Moodlessa.
Immunologiset menetelmät: ks. arviointikriteerit tentit ja tehtävät
Harjoitustöissä tapahtuva työskentely ja aktiivisuus vaikuttaa laboratorioraportin numeroon nostavasti/laskevasti
Opetukseen osallistuminen , tehtävien ja ryhmätehtävien suoritus arvioidaan (nostava/laskeva)
Suomi
03.01.2022 - 20.12.2022
01.12.2021 - 09.02.2022
4 op
21BA
R 1 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
R 2 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
R 3 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
R 4 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä I (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä II (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä III (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
Tuuli Välineva, Ulla Kähkönen
Opetus: yhteisopetus Tampereen 21BA-ryhmä ja Seinäjoen 21BASJ -ryhmä.
Opetus Tampereen ryhmän osalta 3. periodissa etäopetuksena ja 4. periodissa kontaktina, jos koronatilanne sallii
Immunologian ensimmäinen tunti keväällä 2022 ja syksyn 2022 immunologiset menetelmät, ensimmäinen tunti pakollinen (Info kurssista)
Seinäjoen ryhmä, etäopetus, läsnäolo pakollinen, immunologian ensimmäinen tunti ja syksyn 2022 immunologiset menetelmät (Info kurssista)
Harjoitukset kaikille pakolliset syksy 2022
Kurssi tulee olla suoritettu hyväksytysti lukukauden syksy 2022 loppuun mennessä, jotta voi jatkaa 7B00FQ30 Elektrolyytit, verikaasut, proteiinit ja kuona-aineet
Bioanalyytikko
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Immunologiset menetelmät, tarkentuu toukokuu 2022
harjoitukset opetuslaboratoriossa syksy 2022
Immunologian kokeen ajankohta sovitaan kurssin alussa
uusinta- ja korotustentit Examissa sovitaan henkilökohtaisesti opettajan kanssa.
Immunologiset menetelmät
Syksy 2022, tarkentuu toukokuussa 2022
uusinta- ja korotustentit sovitaan henkilökohtaisesti opettajan kanssa.
Kevät 2022 Immunologia
Syksy 2022 Immunologiset menetelmät
Opiskelija ei ole suorittanut vaadittavia harjoitustöitä, tehtäviä
Opiskelija ei läpäise koetta, arviointikriteerit alla.
Opiskelija osaa luetella immuunijärjestelmän keskeiset elimet.
Opiskelija osaa määritellä yleisimmät immunologiaan liittyvät käsitteet. Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan ihmisen synnynnäisellä ja opitulla immuniteetilla, ja tuntee niiden toiminnan perustasolla.
Opiskelija osaa luetella immuunijärjestelmän solutyypit, ja tietää niiden erilaistumisen ja toiminnan perusteet.
Opiskelija osaa kuvata vasta-aineiden perusrakenteen.
Opiskelija osaa nimetä tilanteita tai sairauksia, joissa immuunijärjestelmän toiminta on häiriintynyt.
Opiskelija osaa listata reagenssin valmistamisessa, käytössä ja säilytyksessä huomioitavia asioita.
Opiskelija osaa luetella immunokemiallisten mittalaitteiden mittausperiaatteita.
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä annetut harjoitustehtävät ja osaa kertoa testin toimintaperiaatteet pääpiirteittäin
Opiskelija osaa nimetä ja paikantaa immuunijärjestelmän keskeiset elimet.
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää yleisimpiä immunologiaan liittyviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata ihmisen synnynnäisen ja opitun immuniteetin toimintaperiaatteet.
Opiskelija osaa selittää immuunijärjestelmän solujen erilaistumisen ja niiden pääasialliset tehtävät.
Opiskelija osaa kuvata vasta-aineiden rakenteen ja toiminnan.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata tilanteita tai sairauksia, joissa immuunijärjestelmän toiminta on häiriintynyt.
Opiskelija osaa selittää reagenssien valmistukseen, säilytykseen ja käyttöön liittyviä asioita ja mahdollisia virhelähteitä.
Opiskelija osaa selittää immunokemiallisten mittalaitteiden mittausperiaatteita ja käyttöä kliinisessä laboratoriossa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ohjeeseen ja ryhmään tukien tehdä harjoitustehtävät ja selittää käytettyjen testien toimintaperiaatteet.
Opiskelija toimii aktiivisena ryhmän jäsenenä
Opiskelija osaa immuunijärjestelmän keskeiset elimet, niiden rakenteen ja toiminnan immunologisessa puolustuksessa.
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää immunologiaan liittyviä käsitteitä. Hän osaa kattavasti kuvata ihmisen synnynnäisen ja opitun immuniteetin toiminnan.
Opiskelija osaa selittää immuunijärjestelmän solujen erilaistumisen ja niiden tehtävät.
Opiskelija osaa selittää vasta-aineiden rakenteen ja toiminnan.
Opiskelija osaa nimetä ja määritellä tilanteita tai sairauksia, joissa immuunijärjestelmän toiminta on häiriintynyt, ja selittää häiriötilojen syitä ja mekanismeja.
Opiskelija osaa selittää reagenssien valmistamiseen, käyttöön ja säilytykseen liittyviä asioita, virhelähteitä ja niiden vaikutuksia.
Opiskelija osaa perustellen selittää immunokemiallisten mittalaitteiden mittausperiaatteita ja niiden käyttöä kliinisessä laboratoriossa.
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä annetut harjoitustehtävät ja selittää perustellen käytetyn testin toimintaperiaatteet ja mahdolliset virhetekijät.
Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä ja auttaa tarvittaessa muita ryhmän jäseniä.