•   Tutkimustyön perusteet 7B00EG46-3002 03.01.2022-23.02.2022  3 op  (20BA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
    - osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
    - tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat
    Esitietovaatimukset
    -
    Opintojakson sisältö
    Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
    Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
    Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
    Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.

    Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.

    Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.

    Hyvä

    Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.

    Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.

    Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.

    Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.

    Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.

    Hyväksytty/Hylätty

    -

    Lisätiedot
    -

    Vastuuhenkilön nimi

    Kirsi Mansikkamäki

    Kirjallisuus

    Tenttikirja:
    Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2009. Tutki ja kirjoita.

    Tenttiin tulee lisäksi Moodlessa olevat luennot ja tutkmusetiikan materiaali.

    Muuta kirjallisuutta:
    Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
    Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
    Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
    Heikkilä, Tarja 2017. Tilastollinen tutkimus. Ellibs.
    Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
    Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
    Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
    Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
    Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja

    Nettimateriaalia:
    KvaliMOTV ja KvantiMOTV

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, pieryhmätyöskentely, kirjallisuuden lukeminen, tehtävien tekeminen ja niiden esittely

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    03.01.2022 - 23.02.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 16.01.2022

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20BA

    Opettaja(t)

    Eeva Liikanen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Läsnäolo kaikilla tunneilla pakollinen.

    Vastuuyksikkö

    Bioanalyytikko

    Koulutusohjelma(t)

    Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Tenttien ajankohdat

    Tentti 22.2.22
    I Uusintatentti ja korotustentti Examissa maaliskuussa 2022
    II Uusintakoe huhtikuussa 2022

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Kontaktiopetus 23 t
    Itsenäinen työskentely 58 t

    Sisällön jaksotus

    11.1. Johdanto ja yleistä tieteestä 2 t
    12.1. Tutkimusprosessi 2 t
    13.1. Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus 2 t
    19.1. Toiminnallinen opinnäytetyö ja kokeellinen tutkimus 2 t
    25.1. Tutkimuksen luotettavuus 2 t
    27.1. Tutkimusetiikka 2 t
    9.-10.2. Pro gradu -tutkimusten esittely 4 t
    16.2. AMK-opinnäytetöiden esittely 2 t
    22.2. Tentti 2 t ja tentin palaute 1 t