•   Tilastotiede ja analyyttinen laatu 7B00EG44-3002 09.08.2021-31.03.2022  3 op  (20BA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
    - osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
    - pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
    - osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
    - tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
    - tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
    - tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
    - tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
    - tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet
    Esitietovaatimukset
    -
    Opintojakson sisältö
    Mitta-asteikot
    Tilastojen esittäminen
    Ristiintaulukointi
    Luokittelu
    Keskiluvut
    Hajontaluvut
    Regressiosuora
    Korrelaatio
    khi2 ja kontingenssikerroin
    Tilastollinen testaaminen

    Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
    Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
    Viitearvot
    Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
    Analyysimenetelmien valinta ja testaus
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

    Hyvä

    Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

    Kiitettävä

    Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

    Hyväksytty/Hylätty

    -

    Lisätiedot
    -

    Vastuuhenkilön nimi

    Kirsi Mansikkamäki

    Kirjallisuus

    Opettajan antamat tehtävät, luentomateriaali

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot ja pienryhmätyöskentely, palautettavat harjoitukset

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    09.08.2021 - 31.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    03.05.2021 - 30.09.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20BA

    Opettaja(t)

    Tapio Yrjölä, Ulla Kähkönen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Arviointikriteerit löytyvät opintosuunnitelmasta.

    Vastuuyksikkö

    Bioanalyytikko

    Koulutusohjelma(t)

    Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Aikasempien opintojen hyväksiluku,

    Tenttien ajankohdat

    Syksy 2021, tilastotiede, 30.11. klo 10.15
    Kevä 2022 1. periodin lopussa kirjallinen koe, ajankohta kirjataan lukujärjestykseen
    Analyyttisen laadun koe on helmikuu 2022. Ajankohta tarkentuu joulukuussa 2021

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Tilastotiede: pienryhmäharjoituksia oppilaitoksessa ja itsenäistä työskentelyä
    Analyyttinen laatu: ryhmätehtäviä ja harjoitustehtäviä kontaktitunneilla. Mahdolliset poissaolot korvataan erillisinä tehtävillä, jotka käsittelevät käsiteltyä aihetta. Analyytisen laatu 80% läsnäolovelvoite.

    Sisällön jaksotus

    Tilastotiede 2021/ 2.periodi
    Analyyttinen laatu 2022, tammikuu 3.periodi

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei täytä tyydyttävä (1) arvosanaan kriteerejä.

    Tyydyttävä

    Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

    Hyvä

    Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

    Kiitettävä

    Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin