-
-
-
Hyväksytty
Opiskelija suoriutuu ohjausta saatuaan tavallisista näytteenotto- potilastutkimus- ja vierianalytiikkatehtävistä lähes itsenäisesti, riittävän laadukkaasti ja luotettavasti. Opiskelija osaa ohjausta saatuaan tehtäviin liittyvien tietojärjestelmien peruskäytön. Opiskelija osaa huolehtia potilas- ja työturvallisuudesta, aseptiikasta ja ergonomiasta. Opiskelija toimii hyvän asiakaspalvelun periaatteita noudattaen. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilökuntaa tavallisimmissa preanalytiikkaan, potilastutkimuksiin ja vierianalytiikkaan liittyvissä asioissa. Opiskelija osoittaa halukkuutta ja kykyä kehittyä toiminnassaan. Opiskelija osaa käyttää saamaansa palautetta ammatillisen kasvun välineenä ja arvioida omaa toimintaansa realistisesti. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti.
Kirsi Mansikkamäki
Tavoitteet:
Opiskelija:
- osaa ottaa luotettavasti ja turvallisesti erilaisia laboratorionäytteitä (mm verinäytteet, mikrobiologiset näytteet, virtsa-, uloste- ja papa-näytteet)
- osaa näytteenottotoimintaan liittyvän informaatiotekniikan peruskäytön
- osaa yleisimmät toimintatavat näytteiden käsittelyssä, säilytyksessä ja lähetyksessä
- osaa suorittaa EKG-rekisteröinnin ja arvioida rekisteröintien laatua ja valita hyväksyttävät mittaukset
- pyrkii laadukkaan asiakaspalvelun toteuttamiseen ja osaa soveltaa vuorovaikutus- ja ohjaustaitojaan asiakaspalvelussa ja työyhteisössä
- hahmottaa terveysalan laboratoriotyön merkityksen osana terveydenhuoltojärjestelmää ja potilaan hoitoa sekä moniammatillisen yhteistyön merkityksen osana palveluketjua
- hahmottaa laboratoriotyön prosessin
- osaa suorittaa vierianalytiikkaa (ja mahdollisesti joitain perusanalyysejä)
Yleisten tavoitteiden lisäksi opiskelija laatii jakson alussa omat tavoitteensa, joista neuvotellaan sekä ohjaajien että opettajan kanssa.
Ohjattu käytännön harjoittelu.
Arvioinnissa käytetään ko jakson arviointikriteerejä (nämä erillisenä). Arviointiin sisältyy tavoitesuhteinen, opiskelijan viimeistään viimeistä edellisenä harjoittelupäivänä kirjaama itsearviointi sekä ohjaajan / ohjaajien opiskelijalle antama ja kirjaama sanallinen arviointi. Harjoittelujakson lopussa on arviointikeskustelu, johon osallistuvat opiskelija, kliinisen harjoittelun ohjaaja/ ohjaajat sekä mahdollisuuksien mukaan opettaja. Opintojakso arvioidaan opintosuorituksena hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opintojakson infoon ja palautekeskusteluun, perustaitotavoitteiden saavuttamista, annettujen tehtävien suorittamista, riittävää potilas- ja työturvallisuuden noudattamista. Sanallinen palaute kirjataan arviointikaavakkeeseen.
Suomi
04.04.2022 - 31.05.2022
24.01.2022 - 30.04.2022
5 op
21BA
Kati Borg, Tarja Friman, Ulla Kähkönen, Siru Suoniemi, Eeva Liikanen
Preanalytiikka ja näytteenottotoiminta 7B00EG09-3001 ja Ensiapu, kliiniset hoitotoiminnot ja potilasturvallisuus 7B00EG08 tulee olla suoritettuna ennen harjoittelua
Mielellään myös:
Asiakaspalvelu ja ohjaus 7B00EG11
Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka 7B00EG02
Bioanalyytikko
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
Hyväksytty/hylätty
AHOT
Kysessä ohjattu harjoittelu
-
Opintojaksoon sisältyvä tehtävä:
Opiskelija kirjaa omat tavoitteensa opintojaksolle sen alussa ja keskustelee näistä ohjaajan kanssa. Tavoitteet tulee lähettää ohjaavalle opettajalle viimeistään kolmannen harjoittelupäivän jälkeen. Opiskelija kirjoittaa jakson aikana Preanalytiikka ja näytteenottotoiminta-opintojaksoon- integroitua tehtävää. Opiskelijat saavat ohjeet tehtävän tekemiseen näytteenottoharjoittelun INFO-tunnilla 26.4. Tehtävät palautetaan 25.5. mennessä Preanalytiikka ja näytteenottotoiminta-opintojakson opettajalle.
Sisältö:
Erilaisten potilasnäytteiden otto, niiden jatkokäsittely, lajittelu ja lähettäminen
Informaatioteknologian käyttö näytteenottotoiminnassa
Aikuisen EKG-rekisteröinti
Ammatillinen asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Vierianalytiikka ja yleisimmät laboratorioanalyysit perusharjoittelussa
Laboratorion toimintaprosessi ja tämän toiminnan merkitys osana terveyspalvelujärjestelmää
Moniammatillinen yhteistyö
Työyhteisötaidot
Arvioinnissa käytetään ko jakson arviointikriteerejä (nämä erillisenä).