•   Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen 7B00EG22-3002 09.08.2021-17.12.2021  3 op  (20BA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
    - osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
    - osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
    - osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
    - osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
    - osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
    - osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
    - osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
    Esitietovaatimukset
    Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut hyväksytysti ensimmäisen vuoden opinnoista seuraavat opintojaksot: Laboroinnin perusteet ja työturvallisuus 7B00EG12 ja Analyysitekniikat, automaation perusteet, näytelogistiikka 7B00EG13 -opintojaksolta analyysitekniikan osuus.
    Opintojakson sisältö
    Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja vierilaitteilla
    Opetuslaboratorion analysaattorien käyttö ja huoltotoimenpiteet
    Laboratoriotietojärjestelmän peruskäyttö
    Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
    Preanalytiikka ja näytteen tutkimuskelpoisuuden arviointi
    Keskeiset entsyymitutkimukset, lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkimukset, niiden analysointi ja kliininen merkitys
    Tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
    Työskentely kliinisessä laboratoriossa
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.

    Hyvä

    Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.

    Hyväksytty/Hylätty

    -

    Lisätiedot
    -

    Vastuuhenkilön nimi

    Kirsi Mansikkamäki

    Kirjallisuus

    Moodlessa oleva materiaali: 7B00EG22-3002 Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen Avain: KLK2021

    Laboratoriolääketiede : Kliininen kemia ja hematologia
    Vilpo, Juhani ; Niemelä, Onni ; Pulkki, Kari
    Kandidaattikustannus 2010. 3. uud.

    (CLINICAL BIOCHEMISTRY, EDITED by NASSAR AHMED)

    Opettajan osoittama kirjallisuus.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Kurssi sisältää opettajan ohjausta (teoria lähi- ja etäopetuksena), itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella ja laboratoriopäiväkirjan perusteella.
    Numeerinen arviointi (0-5).
    Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    09.08.2021 - 17.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    03.05.2021 - 22.08.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20BA

    Pienryhmät

    Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 3 (Koko: 15. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 4 (Koko: 15. Avoin amk: 0.)

    Opettaja(t)

    Ulla Kähkönen, Kaisa Rajakylä

    Lisätietoja opiskelijoille

    Teoriatunneilla läsnäolo (80%), laboraatiot kaikille pakollisia!

    Tavoitteet: Opiskelija
    - osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
    - osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
    - osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
    - osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
    - osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
    - osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
    - osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
    - osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta

    Vastuuyksikkö

    Bioanalyytikko

    Koulutusohjelma(t)

    Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei ole.

    Tenttien ajankohdat

    Kirjallinen kuulustelu: 04.10.2021 klo. 12.30 - 14.00
    1. uusinta: (sovittavissa)
    2. uusinta: (sovittavissa)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    8 h teoriaopetus
    16 h laboratoriotyöskentelyä pienryhmissä
    55 h opiskelijan itsenäistä työskentelyä

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Jos tyydyttyvän arviointikriteerit eivät täyty, tai opiskelijalla on liikaa poissaolojoa.

    Tyydyttävä

    Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.

    Hyvä

    Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.