•   Professional English for Biomedical Laboratory Scientists 7B00EG05-3002 09.08.2021-17.12.2021  3 op  (20BA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    -osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
    -osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
    -pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
    -ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
    -pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
    Esitietovaatimukset
    Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärän A-kielen taso tai vastaava taso
    Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2
    Opintojakson sisältö
    Alkuhaastattelu
    Näytteenottotilanteet
    Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
    Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
    Keskeinen bioanalytiikan sanasto
    Tutkimusraportti
    Lääketieteen terminologia
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Työyhteisöviestintä:

    - viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

    Ohjaaminen ja neuvonta:

    Opiskelija

    - antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille

    - kysyy potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)

    - kirjaa potilaan/asiakkaan antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi

    - osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.

    Ammatillinen tiedonhankinta:

    - ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä

    -osaa hakea tietoa ohjeistetusti

    Hyvä

    Työyhteisöviestintä:

    - viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

    Ohjaaminen ja neuvonta:

    Opiskelija

    - osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, MSU, EKG)

    - selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä

    - kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin

    - osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä.

    Ammatillinen tiedonhankinta:

    Opiskelija

    - hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi

    -ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä

    -osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa

    -ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

    Kiitettävä

    Työyhteisöviestintä:

    - viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa

    Ohjaaminen ja neuvonta:

    Opiskelija

    -haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa

    -osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.

    Ammatillinen tiedonhankinta:

    Opiskelija

    - hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)

    -lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti

    -ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti

    Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, bioanalytiikka-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.

    Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

    Lisätiedot
    Opintojakson opetukseen voi myös kansainvälisessä vaihdossa oleva opiskelija osallistua.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnit perusteet:
    Kirjallinen lopputentti
    Suullinen esitys
    Palautettavat kirjalliset tehtävät
    Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin
    Kontaktitunneille valmistautuminen
    Itsearviointi
    Aikatalulujen noudattaminen

    Vastuuhenkilön nimi

    Kirsi Mansikkamäki

    Kirjallisuus

    Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet, GoogleDocs)
    Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017. E.m. oppikirjaa käytetään bioanalytiikan kontekstiin soveltuvin osin.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Kontaktitunnit (& Moodle) ja/tai verkko-opetus
    Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Suoritettavat tehtävät:
    - Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
    - Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - Suullinen esitys (esim. video) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - kirjallinen lopputentti

    - itsearviointi, vertaisarviointi

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    09.08.2021 - 17.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    03.05.2021 - 21.08.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20BA

    Opettaja(t)

    Minna Metsäportti

    Lisätietoja opiskelijoille

    Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset hoitotyön kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
    Opiskelijan työ:
    - tunneille valmistautuminen
    - kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
    - suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
    - kirjallinen lopputentti

    Koulutusohjelma(t)

    Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Tentin ajankohta ilmoitetaan pakollisella orientaatiotunnilla opintojakson alussa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

    Suoritettavat tehtävät:
    - Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
    - Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - Suullinen esitys (toimitetaan videona) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - Kijrallinen lopputentti

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
    Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

    Tyydyttävä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
    - kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
    - selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
    - osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
    Ammatillinen tiedohankinta
    Opiskelija
    - ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikan alaan liittyvistä teksteistä
    - osaa hakea tietoa ohjeistetusti
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
    - reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
    - ääntää pääosin ymmärrettävästi
    - käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
    - käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
    - käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
    - ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
    toistetaan tarvittaessa
    - löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
    Muuta
    Opiskelija
    - ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
    - on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

    Hyvä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. näytteenottotilanteet)
    - selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
    - kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
    - osaa käyttää keskeistä bioanalytiikkaan liittyvää sanastoa ja käsitteitä.
    Ammatillinen tiedonhankinta
    Opiskelija
    - hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
    - ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä
    - osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
    - keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
    - reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
    - ääntää melko luontevasti ja selkeästi
    - käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
    väärinkäsityksiin
    - osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
    - ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
    - osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
    (H4)
    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
    Muuta
    - opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

    Kiitettävä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
    - osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
    - englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
    Ammatillinen tiedonhankinta:
    Opiskelija
    - hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
    - lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikan alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
    - ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
    - reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
    - ääntää luontevasti ja selkeästi
    - kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
    - käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
    - selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
    - ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
    - löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
    Muuta
    Opiskelija
    - työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
    - kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana