•   Suometsien hoito ja käyttö 6M00DV60-3001 30.08.2021-17.10.2021  5 op  (19IM) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - tuntee suometsien ekologisia erityispiirteitä ja niiden vaikutuksia suometsien hoitoon
    -tuntee perusteet luonnontilaisten ja metsätalouden ojitettujen soiden kasvupaikkatyypeistä ja osaa luokitella kasvupaikkoja maastossa
    -osaa suunnitella turvemaiden metsänhoitotoimenpiteitä ja tuntee suometsien erityispiirteet vesitalouden ja puunkorjuun kannalta
    - tietää suometsien merkityksen metsätalouden hiilitaseelle ja metsäluonnon monimuotoisuudelle, suometsien käytön vesistövaikutukset ja keinot haitallisten vesistövaikutuksien vähentämiseksi
    Opintojakson sisältö
    Suokasvupaikkojen luokittelu, soiden ekologia, turvemaiden metsänhoito, turvemaiden puunkorjuu, ojituksen vesistövaikutukset
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa pääpiirteittäin soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun ja osaa käyttää kasvilajistoa apuna niiden tunnistuksessa. Hän osaa tehdä joitakin päätelmiä metsänhoidollisista toimenpiteistä ja ympäristöön metsänhoidon ja puunkorjuun yhteydessä tulevista ympäristövaikutuksista.Kunnostusojitussuunnitelma ei ole toteuttamiskelpoinen ilman merkittäviä muutoksia/lisäyksiä

    Hyvä

    Opiskelija osaa soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun ja osaa käyttää kasvilajistoa monipuolisesti apuna niiden tunnistuksessa.Hän osaa tehdä ratkaisuja metsänhoidollisita toimenpiteistä ja puunkorjuusta sekä huomio niiden ympäristövaikutukset. Kunnostusojitussuunnitelma on toteuttamiskelpoinen mahdollisin pienin muutoksin.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa luokitella sekä luonnontilaisia suotyyppejä että ojitettuja soita. Hän tuntee monipuolisesti erilaista suokasvilajistoa. Hän osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja metsähoidossa ja puunkorjuussa huomioiden analyyttisesti niiden ympäristövaikutukset. Kunnostusojitussuunnitelma on toteuttamiskelpoinen


    Vastuuhenkilön nimi

    Pirjo Puustjärvi

    Kirjallisuus

    Materiaalia koottuna moodlessa.
    Juhani Päivinen: Suot ja suometsät - järkevän käytön perusteet. Metsäkustannus 2007
    Henry Väre & Jukka Laine. Suokasvio. Metsäkustannus 2014
    Jukka Laine et al. Suotyypit ja turvekankaat. Metsäkustannus 2012

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luento-opetus, maasto-opetus, OMAsuometsä-raportin teko
    Opetus koostuu pääosin pienryhmätapaamisista sekä maasto-opetuksesta.
    Pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovaatimus on 100%.
    Vieraileva luennoitsija Luonnonvarakeskus

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan hyvä 1-5. Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosana hylätty) niin kirjallinen lopputentti., josta max arvosana on tyydyttävä (2).
    OMAsuometsä-projektityön vaikutus arvosanaan 50% ja ryhmäkeskusteluiden 50%.

    OMAsuometsäraportin arvosana on osa opintojakson arvosanaa, Mikäli raportin palautus viivästyy ilman ennakkosopimusta niin opiskelija ei voi saada arvosanaa erinomainen (5)

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    30.08.2021 - 17.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    12.04.2021 - 30.08.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    19IM

    Opettaja(t)

    Petri Keto-Tokoi, Mari Oja, Pirjo Puustjärvi

    Lisätietoja opiskelijoille

    OMAsuometsä raportti voi painottua opiskelijan itse valitsemiin aihealueisiin.
    Opettajan arvioinnin lisäksi raportin lukee vertaisarvioija ( toinen opintojakson opiskelija)

    OMAsuo- projektin pitää olla opettajalla viimeistään maanantaina 6.10.2020 klo 14 tulostettuna ja vertaisarviointi liitteenä.

    Vastuuyksikkö

    Metsätalous

    Koulutusohjelma(t)

    Metsätalouden tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa ( pirjo.puustjarvi@tuni.fi)

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Vierailevia luennoitsijoita mm. LUKElta

    Tenttien ajankohdat

    Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan hyvä 1-5. Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosana hylätty) niin kirjallinen lopputentti., josta max arvosana on tyydyttävä (2).
    OMAsuometsä-projektityön vaikutus arvosanaan 50% ja ryhmäkeskusteluiden 50%.

    OMAsuometsäraportin arvosana on osa opintojakson arvosanaa, Mikäli raportin palautus viivästyy ilman ennakkosopimusta niin opiskelija ei voi saada arvosanaa erinomainen (5)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Pienryhmäkeskusteluissa läsnäolovaatimus on 100%
    Ryhmäkeskusteluit 6-7h
    Maasto-opetus 32 h
    Luennot n 15h
    Itsenäinen opiskelu n 80h

    Sisällön jaksotus

    Opintojaksossa on kaksi pääteemaa, luonnontilaiset suot ja turvemaiden metsänhoito. Halutessaan opiskelija voi perehtyä opintojakson aikana myös kunnostusojituksen perusteisiin.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei osaa määrittää soiden eikä turvemaiden kasvupaikkatyyppejä. Hän ei osaa perusteita turvemaiden metsähoidosta eikä puunkorjuusta. Opiskelija ei ole ollut läsnä maasto-opetuksessa eikä ole esittänyt ja toteuttanut suunnitelmaa em. tilanteen korjaamiseksi.

    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa pääpiirteittäin soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun ja osaa käyttää kasvilajistoa apuna niiden tunnistuksessa. Hän osaa tehdä joitakin päätelmiä metsänhoidollisista toimenpiteistä ja metsänhoidon ja7tai puunkorjuun yhteydessä tulevista ympäristövaikutuksista. OMAsuometsä raportti on puutteellinen tiedonhankinnan,luottevuuden tai lähteiden osalta.

    Hyvä

    OMAsuometsä raportista käy ilmi, että opiskelija osaa soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelua ja osaa käyttää kasvilajistoa monipuolisesti apuna niiden tunnistuksessa.Hän osaa tehdä ratkaisuja metsänhoidollisista toimenpiteistä ja/tai puunkorjuusta sekä huomioi niiden ympäristövaikutukset.

    Kiitettävä

    OMAsuometsäraportista käy ilmi opiskelijan perehtyneisyys soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun .Hän osaa analyyttisesti tehdä tarvittaessa ratkaisuja metsänhoidollisista toimenpiteistä ja/tai puunkorjuusta sekä huomioi monipuolisesti niiden ympäristövaikutukset.