•   Erityiskohteiden metsänhoito 6M00DV59-3001 27.09.2021-29.10.2021  5 op  (19IM) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
    - osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
    - osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa
    Opintojakson sisältö
    Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen

    Hyvä

    Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.

    Kiitettävä

    Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti


    Vastuuhenkilön nimi

    Petri Keto-Tokoi

    Kirjallisuus

    Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
    Kurssilla jaettu aineisto
    Metsähallitus. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    lähiopetus
    harjoitukset
    tentti
    raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
    retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
    itsenäinen verkko-opiskelu

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
    Tentti 50%
    Maastoharjoitus 30%
    Tutoriaalit 20 %
    Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan ja niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    27.09.2021 - 29.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    12.04.2021 - 10.09.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    19IM

    Opettaja(t)

    Petri Keto-Tokoi, Manne Viljamaa

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.

    Vastuuyksikkö

    Metsätalous

    Koulutusohjelma(t)

    Metsätalouden tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
    Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti tabulan kautta.
    Maastoretkeilyille ja leimikonsuunnitteluharjoitukselle ei korvaavaa toteutustapaa ole, vaan niissä on läsnäolovelvollisuus.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Ei ole

    Tenttien ajankohdat

    Tentti perjantaina 29.10.2021 klo 12.15-15.00 luokka B6-34b
    1. uusintatentti perjantaina 26.11. klo 12.15-15.00 luokka B6-24
    2. uusintatentti perjantaina 10.12. klo 12.15-15.00 luokka B6-25

    KV yhteydet

    Ei ole.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Tutoriaalit 5 h
    Teorialuennot 18 h
    Maastoretkeilyt 4 x 8 h = 32 h
    Maastoharjoituksen teko 8 h ja purku 8 h = 16 h
    Yhteensä lähiopetusta 71 h
    Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h

    Sisällön jaksotus

    Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset, palautus ke 29.9.
    Itseopiskelutehtävä 2.maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet, palautus pe 8.10.
    Itseopiskelutehtävä 3: Lajiesiintymien suojelu, palautus su 17.10.
    Itseopiskelutehtävä 4: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat, palautus ti 26.10.

    Seuraavissa läsnäolovelvollisuus:
    1. maasto-opetuspäivä torstai 30.9. Manne
    2. maasto-opetuspäivä tiistai 5.10. Petri
    3. maasto-opetuspäivä torstai 7.10. Petri
    4. maasto-opetuspäivä tiistai 12.10. Petri
    Leimikonsuunnitteluharjoituksen teko torstai 14.10.
    Leimikonsuunnitteluharjoituksen purku maanantai 25.10.
    Purkututoriaalit keskiviikko 27.10.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä tee niistä korvaavaa suoritusta.
    Opiskelija ei osallistu maastoharjoituksen tekemiseen tai sen purkuun. Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen.

    Tyydyttävä

    Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan tyydyttävä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi tyydyttävä.

    Hyvä

    Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan hyvä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi hyvä.

    Kiitettävä

    Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivinen lähiopetuksessa. Opiskelija saa tentistä arvosanan kiitettävä ja on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät hyväskyttävästi.