•   Metsäluonnon monimuotoisuus 6M00DV53-3003 10.01.2022-11.02.2022  5 op  (21IM) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    -tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
    -tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
    -tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
    -tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
    -tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
    -tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet
    Opintojakson sisältö
    Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti

    Hyvä

    Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.

    Kiitettävä

    Opiskelija hallitsee metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti


    Vastuuhenkilön nimi

    Pirjo Puustjärvi

    Kirjallisuus

    Keto-Tokoi, P. ja Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.

    Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.

    Moodleen tallennetut aineistot ja linkit

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opintojakson opetus koostuu:
    a) Pienryhmätyöskentely - itsenäinen tiedon hankinta
    b) Ryhmätöiden teko
    c) Luennot
    d) Maasto-opetus

    Pienryhmätyöskentelyssä ja paritöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
    Maasto-opetuksen toteutuminen riippuu maaliskuun korona tilanteesta

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan
    tyydyttävä (1)- erinomainen (5).Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosanan hylätty) niin arvosanan tyydyttävä 1 – hyvä 3 saat osallistumalla lopputenttiin.

    Ryhmätyö ja sen esitys voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti/laskevasti yhdellä pykälällä.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    10.01.2022 - 11.02.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2021 - 15.12.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21IM

    Opettaja(t)

    Petri Keto-Tokoi, Pirjo Puustjärvi, Mari Oja

    Lisätietoja opiskelijoille

    Pienryhmätyöskentelyssä ja ryhmätöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%

    Vastuuyksikkö

    Metsätalous

    Koulutusohjelma(t)

    Metsätalouden tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    sovittava erikseen

    Tenttien ajankohdat

    Tentti järjestetään vain niille opiskelijoille, joiden suoritus ryhmäkeskusteluissa on hylätty. Tentin ajankohta sovitaan opintojakson eisttelyn yhteydessä.

    KV yhteydet

    .

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopetus noin 35 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h

    Sisällön jaksotus

    Opintojakso koostuu neljästä eri teemasta
    1. Luonnonmetsä
    2. Metsälajit ja niiden elinympäristöt
    3. Metsäluonnon luontotyypit
    4. Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei osallistu ryhmätapaamisiin. Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puutteita.

    Hyvä

    Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet. Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja sekä tuoda keskusteluun mahdollisesti uusia avauksia.

    Kiitettävä

    Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti