•   Metsän uudistaminen 6M00DO31-3002 06.08.2021-26.11.2021  7 op  (21AIM) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    -tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja
    osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
    -tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa laatia metsikölle soveltuvan uudistamissuunnitelman
    -osaa arvioida uudistamisen onnistumista laadunhallinnan menetelmillä
    -tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon toimijat
    -tuntee metsän uudistamista koskevat säädökset, suositukset ja metsäsertifioinnin kriteerit
    -tietää metsän uudistamisen ympäristovaikutukset ja keinot hallita niitä
    Opintojakson sisältö
    Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsän uudistamisen laadunseuranta.Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsänjalostuksen perusteet, siemen- ja taimituotanto
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hänosaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden

    Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkotoimien kannalta.

    Hyvä

    Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hän osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi. Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.

    Kiitettävä

    Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hän osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön keskinäisen uudistamisjärjestyksen. Opiskelija tuntee uudistamiskohteelle soveltuvat uudistamismenetelmät ja hän osaa valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.


    Vastuuhenkilön nimi

    Ari Vanamo

    Kirjallisuus

    Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
    Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
    Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
    Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
    Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
    Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
    (Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
    Metsänjalostus -sivusto (www.luke.fi)
    Hyvän metsänhoidon suositukset
    Metsälaki(soveltuvin osin) ja valtioneuvoston asetu metsien kestävästä käytöstä
    Luennot ja muu Moodle -materiaali

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus (luennot, maastoretkeilyt, harjoitukset), etäopiskelu

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Verkkotentti 50 %
    Etätehtävät 50 %
    Lähijaksoille osallistuttava

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    06.08.2021 - 26.11.2021

    Ilmoittautumisaika

    07.05.2021 - 31.07.2021

    Opintopisteet

    7 op

    Ryhmä(t)

    21AIM

    Opettaja(t)

    Petri Keto-Tokoi, Reijo Virtanen, Ari Vanamo

    Vastuuyksikkö

    Metsätalous

    Koulutusohjelma(t)

    Metsätalouden tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Maastokohteita eri organisaatioiden mailla

    Tenttien ajankohdat

    Verkkotentti opintojakson lähijaksojen jälkeen, ajankohta sovitaan opintojakson alussa

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopetusta 40 tuntia, itsenäiseen opiskeluun käytettävä aika 145 tuntia

    Sisällön jaksotus

    Lähijaksot:
    La 25.9 Uudistamiskypsyys, arvokasvu, maastoharjoitus uudistamiskypsyydestä
    Pe 8.10. Metsien uudistuminen prosessina luonnossa, uudistumiseen vaikuttavat tekijät, uudistamismenetelmät yleisesti, uudistamisen valmistelevat toimenpiteet
    La 9.10. Maastoretkeily, luontaisen uudistamisen kohteilla
    Pe 29.10. Metsänviljely, siemen- ja taimituotanto, metsänjalostus. Maastoretkeily istutus- ja kylvökohteilla.
    La 30.10. Uudistamisen laadunseuranta, uudistamissuunnitelmaan liittyvät toimenpiteet (maasto)

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta, mikä näkyy siten, että hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia
    Hylkäämisen syy on myös, jos ei osallistu lähijaksoille eikä suorita etätehtäviä

    Tyydyttävä

    Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
    Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
    Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
    Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa hydöyntää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkoratkaisujen tekemiseksi.

    Hyvä

    Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
    Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
    Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
    Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi.
    Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
    Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin

    Kiitettävä

    Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
    Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
    Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
    Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi ja osaa soveltaa tietoa metsänuudistamisratkaisuja tehdessään.
    Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
    Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa