•   Arkkitehtuurisuunnittelu 5R00CK20-3005 30.08.2021-10.12.2021  5 op  (18I800) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa laatia tilallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoisen suunnitelman haastavan tilaohjelman mukaisesti. Opiskelija osaa laatia ammattimaisesti tilaohjelman mukaiset edustavat ja havainnolliset piirustukset. Opiskelija osaa laatia suunnitteluaikataulun ja palauttaa suunnitelman vaadittuna ajankohtana. Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja suunnitelmaa sekä huomioida saamaansa palautetta.
    Esitietovaatimukset
    Riittävät tiedot materiaaleista, rakenteista ja suunnittelusta.
    Opintojakson sisältö
    Kilpailu-/tilaohjelmat.
    Suunnitelman aihe vaihtelee vuosittain

    Kirjallisuus

    Ilmoitetaan opintojakson aikana

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Ryhmätyöskentely
    Yleiseen suunnittelukilpailuun osallistuminen.
    Vaadittavat lähtötiedot: Opettajat arvioivat, onko opiskelijalla riittävät taidot aikaisemman opintopohjan perusteella kurssin suorittamiseen.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Itsenäinen ryhmätyöskentely.
    Opiskelijan tulee hahmottaa aikaisemmin opitut asiat ja osata soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti.
    Aktiivisuus ja läsnäolot harjoitustunneilla ja luennoilla
    Aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot.
    Koska kurssilla harjoitellaan kansalliseen arkkitehtuurikilpailuun osallistumista ja toimintatapoja, harjoitustyön eri vaiheet tulee palauttaa ajoissa. Myöhässä palautetun harjoitustyön arvosana on korkeintaan 2. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.
    Harjoitustyön seminaarit ovat tärkeä osa oppimista, seminaarista pois jääminen ilman pätevää syytä laskee arvosanaa. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    30.08.2021 - 10.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 15.09.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    18I800

    Paikkoja

    0 - 30

    Opettaja(t)

    Elina Ritola, Kasmir Jolma

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojaksolla on käytössä Moodle, jossa materiaali digitaalisessa muodossa. Suunnittelu totetutetaan ArchiCad -suunnitteluohjelmalla.

    Vastuuyksikkö

    Rakennusarkkitehti

    Koulutusohjelma(t)

    Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei ole

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Vierailuluennoitsijoita

    Tenttien ajankohdat

    Ei tenttiä

    KV yhteydet

    Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan työkuorma on 27 h / op

    Sisällön jaksotus

    Opiskelija laatii tilallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoisen suunnitelman haastavan tilaohjelman mukaisesti sekä työstää suunnitelmasta ammattimaiset, edustavat ja havainnolliset piirustukset.
    Opiskelijan harjoitustyö seuraa kurssin suunnitteluaikataulua. Harjoitustyö palautetaan vaadittuna ajankohtana.
    Opiskelija pystyy arvioimaan omaa työskentelyään, suunnitelmaansa sekä huomioi saamaansa palautetta.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelijalla on paljon poissaoloja, jolloin ryhmätyö ei onnistu. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
    Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi kykene soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan paneuduttu. Aikataulun hallinta ei onnistu ja ryhmätyötaidot ovat hyvin puutteelliset.

    Tyydyttävä

    Opiskelijalla on paljon poissaoloja, jolloin oma osuus ryhmätyöstä jää vähäiseksi. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi aikaisemmin opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opiskelija ei ota vastaan saamaansa palautetta eikä korjaa työtä palautteen mukaan
    Aikataulun hallinta on heikkoa ja ryhmätyötaidot ovat puutteelliset. Myöhässä palautetun harjoitustyön arvosana on korkeintaan 2. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu
    opettajan kanssa etukäteen.
    Harjoitustyön seminaarit ovat tärkeä osa oppimista, seminaarista pois jääminen. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.

    Hyvä

    Opiskelijalla on vain vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä (ryhmätyössä) on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Opiskelija ottaa vastaan saamaansa palautetta ja korjaa työtä palautteen mukaan. Aikataulun hallinta onnistuu ja ryhmätyötaidot ovat hyvät.

    Kiitettävä

    Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
    Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.
    Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.