•   Liikennejärjestelmäsuunnittelu 5R00BE74-3006 31.08.2020-13.12.2020  3 op  (17I351) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija tuntee liikennesuunnittelun käsitteistön, tavoitteet ja ongelmat sekä yhdyskunnan liikennejärjestelmän suunnitteluperiaatteet ja liikenteen ja maankäytön suunnittelun yhteyden. Hän ymmärtää eri osapuolten ja eri sektorisuunnittelijoiden yhteistoiminnan merkityksen liikennejärjestelmän toimivuudelle ja liikenneturvallisuudelle. Hän osaa laatia pieniä liikenteellisiä suunnitelmia ja tehdä yksinkertaisia liikennetaloudellisia laskelmia. Hän on tutustunut myös liikennesuunnittelun vaikutusten arviointiin.
    Opintojakson sisältö
    Yhdyskunnan liikennejärjestelmän suunnitteluperiaatteet ja -tasot, liikenne ja maankäyttö, kevyt- ja joukkoliikenne , pysäköinti, liikenteen ohjaus, liikenneturvallisuus, huolto- ja tavaraliikenne, taajamien liikenteellinen saneeraus sekä liikennetaloudelliset laskelmat.

    Vastuuhenkilön nimi

    Jouko Lähteenmäki

    Kirjallisuus

    Oppimateriaali on sähköisenä Moodlessa. Lisänä on tunneilla jaettava materiaali sekä muistiinpanot.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Etä-/lähiopetus | argumentointi | opetuskeskustelu | harjoitustyöt | raportti/työselostus | yhteistoiminnallinen oppiminen| ongelmalähtöinen opiskelu | projektityöskentely | seminaari

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä osallistumista oppitunneille. Oman harjoitustyön esittelyvuorolla sekä harjoitustyöseminaarissa läsnäolo on pakollinen. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu kurssin yhteydessä ja aikana ryhmätyönä laadittavaan ja raportoitavaan liikennesuunnitelmaan.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    31.08.2020 - 13.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2020 - 21.09.2020

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    17I351

    Opettaja(t)

    Johanna Plihtari-Siltanen

    Vastuuyksikkö

    Rakennustekniikka

    Koulutusohjelma(t)

    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Ulkopuolinen asiantuntijaluennoitsija

    Tenttien ajankohdat

    Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Etä- ja lähiopetus 20 h. Lisäksi maastotutkimuksia ja mittauksia. Normaalia suurempi itsenäisen työskentelyn osuus.

    Sisällön jaksotus

    Opintojakson aihepiirijako ja ohjeelliset tuntimäärät:
    1. Kurssin esittely, liikennejärjestelmäsuunnittelun perusteita ja esimerkkejä, harjoitustyön anto, 2 h
    2. Liikennesuunnitteluprosessi, liikenneverkot, liikennetutkimus- ja mittausmenetelmiä 2 h
    3. Kenttätutkimukset, 4 h
    4. Liikenneväylien esi- ja yleissuunnittelu 2 h
    5. Liikenneturvallisuus, liikenteen rauhoittaminen 2 h
    6. Jk+pp, Shared space, joukkoliikenne, pysäköinti 3 h
    7. Toimenpidevaihtoehtojen muodostaminen 2 h
    8. Liikennehankkeiden vaikutusten arviointi, kustannusarvion laadinta 3 h
    9. Harjoitustyön ohjausta, harjoitustyöseminaari 4 h
    Opiskelijat tekevät pääosin omalla ajallaan ryhmätyönä harjoitustyön.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Harjoitustyötä ei ole palautettu tai se ei täytä tehtävänannon vähimmäisvaatimuksia.

    Tyydyttävä

    Palautettu harjoitustyö täyttää tehtävänannon minimivaatimukset. Työssä on puutteita raportointikielen, layoutin, lähteiden käytön, suunnitelmaratkaisujen perustelujen, johdonmukaisuuden yms. suhteen.

    Hyvä

    Palautettu harjoitustyö vastaa sisällöltään tehtävänantoa: Raportin kieli on hyvää teknistä suomea. Taulukot, kuvat ja piirustukset täydentävät raporttia. Esitetyt suunnitelmaratkaisut ovat perusteltuja ja toteuttamiskelpoisia. Työ on kuitenkin raportoitu osin suppeasti, epäjohdonmukaisesti tai lähdeviittauskäytännöltään puutteellisesti.

    Kiitettävä

    Palautettu harjoitustyöraportti on täysin tehtävänannon mukainen. Sen kieli on virheetöntä, kuvat ja piirustukset korkealuokkaisia, layout viimeistelty, rakenne looginen ja lähdeviittauskäytäntö kattavaa ja relevanttia. Raportista välittyy aihepiirin ammatillinen osaaminen ja jopa innovatiivisuus.