Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Moodlessa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen
Luennot, ryhmätyöt, harjoitustehtävät, laboratoriotyöt ja raportit, ennakkotehtävät
Tentti, laboratoriotyöt, labrapäiväkirja, raportit, ennakkotehtävät, käyttöturvallisuustiedotteet
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
05.05.2021 - 10.09.2021
5 op
20BIOTB
0 - 34
Maarit Korhonen, Kaisa Lahti
Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen tai kolmeen ryhmään riippuen ryhmän koosta.
Laboratoriotyöt aloitetaan tasan klo. 8 tai 12
Ruokailu klo. 11.10
Biotuotetekniikka
Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Itsenäisten tehtävien palautus 28.9.
Työtapakoe ja työturvallisuustehtävät 30.9./1.10.
Tentti 10.12. 2021
Uusinnat: Toteutetaan Examissa.
tentti 1: 18.1.2022 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2: 15.2.2022 (uusinnat)
4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä
Opiskelijan työ: työtapatunnit ja työohjetunnit, itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävät, laboratoriotyöt, raportointi
Aikataulumuutokset todennäköisiä
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työtapatentti
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa, työturvallisuustentti
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys ja Cannizzaron aloitus
9. Cannizzaron reaktio
10. Cannizzaron reaktio
11. Saippuan valmistus
12. Tentti
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.