Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Tuononen&Koisaari: Ajoneuvojen dynamiikka, Autoalan koulutuskeskus Oy, 2010
Bosch: Ajonvakautusjärjestelmät, 2005
Bosch: Automotive Handbook, 2018
Opetus pitää sisällään luentoja, laskuesimerkkejä, laskuharjoituksia, harjoitustöitä sekä välikokeita.
Arvosana määräytyy seuraavasti:
- dynamiikan osio 25 %
- ajotilapiirros-harjoitustyö 30 %
- jarruvoimanjako-harjoitustyö 15 %
- ajodynamiikan koe 30 %.
Suomi
06.09.2021 - 17.12.2021
02.07.2021 - 05.09.2021
5 op
20AUTOB
0 - 50
Mikko Ukonaho, Jarkko Peltonen
Autotekniikka
Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Valinnaista suoritustapaa ei ole.
Opintojakson teoreettisuuden vuoksi työelämäyhteistyötä ei tällä kurssilla tehdä.
Yksi tai kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen aikana. Kokeiden määrä riippuu toteutuksesta ja se kerrotaan opintojakson alussa. Uusinta on mahdollista suorittaa opintojakson jälkeen kahdessa yksikön järjestämässä yleisessä tentissä.
Opintojakson teoreettisuuden vuoksi kansainvälisiä yhteyksiä ei tällä kurssilla tehdä.
Lähiopetus 63 tuntia.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 72 tuntia.
Dynamiikan perusteet, rengasteoria, ajovastukset, auton kiihtyvyys, polttoaineen kulutus, jarrutus, ajohallinta, tiedonkeruu, akustiikka.
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.