Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Jarkko Peltonen
Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.
Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa. Esitystä varten harjoitellaan puheviestinnän taitoja äidinkielen opettajien johdolla.
Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 30 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- puheviestintä 20 %
Suomi
10.01.2022 - 31.05.2022
24.11.2021 - 05.01.2022
5 op
21AUTOB
Ari-Jaakko Notko, Lotta Markkula, Eija Lähteenmäki, Jarkko Peltonen
Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.
Autotekniikka
Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä
Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- puheviestinnän luennot: 14 t
- itsenäinen työskentely: 71 t.
Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.
Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.