•   Talonrakentamisen perusteet 5B00FD45-3005 01.01.2022-30.04.2022  5 op  (22RM) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee keskeiset pientaloissa käytettävät rakenteet sekä niiden ominaisuudet. Hän osaa valita kohteeseen sopivia tarkoituksenmukaisia rakenteita ja muokata niitä.
    Detaljisuunnittelulla on tärkeä rooli. Tehtyjen detaljien tulee olla laadukkaita ja järkevästi rakennettavissa ja täyttää esim. Kuivaketju10 vaatimukset.
    Opiskelija tuntee palomääräysten käsitteet ja niiden käytön sekä osaa soveltaa palomääräysten vaatimuksia P3-luokan rakennuksen suunnittelussa.
    Opiskelija tuntee käyttö- ja huoltoturvallisuuden rakentamiselle asettamat vaatimukset ja osaa huomioida ne työssään.
    Opintojakson sisältö
    Runkojärjestelmät
    • pientalot
    Pientalojen
    • perustustyypit ja perustamistavat sekä perustusten kuivatus
    • alapohjarakenteet: maanvaraiset ja tuuletetut
    • välipohjarakenteet
    • ulkovaipan rakennetyypit ja liitokset: puurakennukset (runko, CLT), harkkorakennukset ym.
    • puuelementtirakentaminen pientaloissa
    Vesikatot
    • jyrkät ulospäin viemäröidyt rakenteet
    • teräs: muotolevy ja saumattu
    • tiili: betonitiili, keraamisesta tiilestä
    • huopa: huopalaatta ja tiivissauma
    Ikkunat ja ovet
    Mittajärjestelmät
    Palomääräykset ja palotekninen suunnittelu P3-luokan rakennukset
    Käyttö- ja huoltoturvallisuus (1007/2017 Ympäristöministeriön asetus rakennuksen käyttöturvallisuudesta)
    Detaljisuunnitteluharjoitus
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia

    sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

    Hyvä

    Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman

    menettelytavan ja perustella valintansa.

    Kiitettävä

    Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä

    ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.


    Vastuuhenkilön nimi

    Arttu Lehtonen

    Kirjallisuus

    Verkon kautta toimitettava materiaali, kirjallisuus- ja muut lähdeviitteet. Tukimateriaalina rakennustietokortiston (RT:n) ohjekortit ja materiaalivalmistajien verkkosivut.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    lähi- ja etäopetus
    ryhmätyöt
    esitelmät, vertaisarviointi, yhteistoiminnallinen oppiminen
    tentti

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 30.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 17.01.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    22RM

    Opettaja(t)

    Arttu Lehtonen

    Vastuuyksikkö

    Rakennusmestari

    Koulutusohjelma(t)

    Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Sovitaan opintojakson alussa.
    Uusintatenttien ajankohdat sovitaan tarvittaessa erikseen.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähi- ja etäopetusta + itsenäistä / ryhmätyöskentelyä.

    Sisällön jaksotus

    Rakennukseen kohdistuvat rasitukset.
    Puun ominaisuudet rakennusmateriaalina. Tolpparunkotalon kehitys ja nykyinen tolpparunkotalo. Tehdasvalmisteiset elementti- ja valmistalot.
    Tiilen ja kevytbetoniharkkojen ominaisuudet rakennusmateriaalina. Tiili- ja harkkorakenteiset pientalot. Muuraustyön perusteet, limitykset, tiilimitoitus. Rappaus ja tulisijat.
    Pientalon yleisimmät perustamistavat.
    Pientalon yläpohjat ja vesikatot. Rakenteellinen ryhmittely sekä toimintaperiaatteet.
    Lämmöneristeet ja u-arvon määritys. Kosteuden käyttäytymisen periaatteet.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Täydentää OPSin mukaisia kriteereitä.
    Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
    Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustöissä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkee, ettei käsiteltyihin asioihin ole paneuduttu.

    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
    Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
    Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustöissä on puutteita. Kokonaisuudesta näkee, ettei käsiteltyihin asioihin ole paneuduttu.

    Hyvä

    Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
    Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä on panostanut harjoitustöihin hyvin.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
    Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija on tehnyt harjoitustyöt kiitettävästi ja siinä ilmenee varsin vähän puutteita.