•   Puu- ja teräsbetonirakenteiden perusteet 5B00FB10-3002 10.01.2022-18.12.2022  5 op  (20I800) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Tavoitteet (puu):
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee kantavien rakenteiden suunnittelussa huomioon otettavat puun lujuus- ja muodonmuutosominaisuudet. Hän tuntee tavanomaisten puurakenteiden toiminnan ja mitoituksen eri rasitusmuodoille sekä osaa tehdä yksinkertaisia kantavien rakenneosien mitoituksia.

    Opiskelija oppii lukemaan ja tulkitsemaan kantavien puurakenteiden suunnitelmia. Opintojakson jälkeen hän osaa hyödyntää näistä saatavaa tietoa suunnittelutyössään.

    Tavoitteet (teräsbetoni):
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee teräsbetonirakenteiden materiaalin lujuudet ja muut luokitusominaisuudet. Opiskelija tuntee teräsbetonirakenteiden keskeiset rakenteelliset mitoitusperiaatteet. Opiskelija osaa tehdä tavanomaisten kantavien teräsbetonirakenteiden mitoitusta.

    Opiskelija oppii lukemaan ja tulkitsemaan kantavien teräsbetonirakenteiden suunnitelmia. Opintojakson jälkeen hän osaa hyödyntää näistä saatavaa tietoa suunnittelutyössään.
    Opintojakson sisältö
    Sisältö (puu):
    Materiaalioppi ja lujuusluokitukset
    Rakennusosat kuten palkit ja pilarit
    Puurakennusten jäykistystavat
    Kantavien puurakenteiden suunnitelmat

    Sisältö (teräsbetoni):
    Materiaalioppi ja lujuusluokitukset
    Rakennusosat kuten palkit, pilarit ja laatat
    Teräsbetonirakennusten jäykistystavat
    Tukimuurit ja maanpaineseinät
    Kantavien teräsbetonirakenteiden suunnitelmat
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

    Hyvä

    Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa

    Kiitettävä

    Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti ratkaisumenetelmiä.


    Vastuuhenkilön nimi

    Juha Niemi

    Kirjallisuus

    Puurakenteet:
    Määritellään myöhemmin aihepiirikohtaisesti. Löytyy Moodlesta.
    Luentomoniste
    Lähdejulkaisuna RIL 205-1-2009.
    www.puuinfo.fi
    Finwood mitoitusohjelma
    Teräsbetonirakenteet:
    Määritellään myöhemmin aihepiirikohtaisesti. Löytyy Moodlesta.
    Luentomoniste

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, harjoitukset ja ongelmalähtöinen opiskelu.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson arviointi perustuu kokeeseen, harjoitustehtäviin ja yleiseen aktiivisuuteen.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    10.01.2022 - 18.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 17.01.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20I800

    Opettaja(t)

    Juha Niemi

    Lisätietoja opiskelijoille

    Sisältö:
    Puurakenteet:
    -materiaaliominaisuudet
    -murtorajatilamitoitus, palkki, pilari
    -käyttörajatilamitoitus, taipuma
    Teräsbetonirakenteet:
    -materiaaliominaisuudet
    -taipuma, kutistuma, viruma
    -rakenteiden suunnittelu ja raudoitus:
    -palkit, laatat, pilarit, seinät, seinäanturat, maanvaraiset lattiat

    Vastuuyksikkö

    Rakennusarkkitehti

    Koulutusohjelma(t)

    Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei ole

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Käsiteltävät asiat ovat keskeisiä rakennusarkkitehdin ammattitaidon kannalta.

    Tenttien ajankohdat

    Puurakenteiden osalta opintojakso arvioidaan harjoitustyön perusteella.
    Teräsbetoniosuudesta opintojakson tentin ajankohta toteutuksen lopussa, sovitaan myöhemmin. Uusintatentit sovitaan erikseen.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    44h lähiopetusta. Harjoitustyön ohjausta 6h. Itsenäistä työskentelyä 42h.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
    Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustyössä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.

    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
    Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
    Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustyössä on puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.

    Hyvä

    Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
    Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä on panostanut harjoitustyöhön hyvin.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
    Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija on tehnyt harjoitustyön kiitettävästi ja siinä ilmenee varsin vähän puutteita.