•   Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön 4A00EK46-3003 01.08.2019-31.12.2019  6 op  (19TIKO3) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti, osaa kehittää korkeakouluopiskeluaan ja kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.
    Opintojakson sisältö
    Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä,
    tiimityön harjoittelu,
    vuorovaikutus tiimissä,
    tiimityön tarkoitus,
    tiimin kehitysaskeleet,
    yhdessä oppiminen,
    oppimisen lähtökohdat,
    opintojen ja ajankäytön suunnittelu,
    motivaatio oppimisessa,
    ICT alana,
    ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen.
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.

    Opiskelija osaa kuvailla tiimissä työskentelyä.

    Opiskelija osaa kertoa, miten kehittää omaa oppimistaan.

    Opiskelija osaa kuvailla ICT-alaa.

    Hyvä

    Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.

    Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.

    Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti.

    Opiskelija osaa kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa analysoida laajasti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä erilaisien analysointimenetelmien avulla vertaamalla tuloksia omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.

    Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.

    Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti ja ryhmän tuella sekä aikatauluttaa ja organisoida omaa oppimisprosessiaan.

    Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.


    Kirjallisuus

    Patrick Lencioni, Paras mahdollinen joukkuepelaaja.
    Tommi Valkonen, Mestariopiskelija (pdf), http://www.tommivalkonen.com/
    Muut opintojakson materiaalit löytyvät tabulasta.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Valmentajuus, tiimioppiminen ja case-työskentely.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson arviointi
    Opintojakso koostuu 4 casen ja 2 kokonaisen tiimipäivän sisällön hyväksytystä suorittamisesta ja kirjallisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta.
    • Numeroarviointi perustuu opiskelijan ja opiskelijaryhmän case-työskentelyyn (50 % arvosanasta) sekä yksilön tiimityöhön ja oppimispäiväkirjatuotokseen (50 % arvosanasta).
    • Läsnäolo opintojakson lähitunneilla (case-opetuksessa ja valmennuksen osuuksissa) on pakollista. Läsnäolo vaikuttaa arvosanaan merkittävästi.
    • kahdesta sovitusta poissaolosta korvaava tehtävä / case
    • luvattomat kaksi poissaolokertaa/case alentaa arvosanaa (1 arvosanan alennus kokonaisarvosanasta)
    • toistuvista sairauspoissaoloista vaaditaan lääkärintodistus

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2019 - 31.12.2019

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2019 - 31.08.2019

    Opintopisteet

    6 op

    Ryhmä(t)

    19TIKO3

    Opettaja(t)

    Susanna Paasovaara, Pasi Pekkanen, Toni Männistö, Veijo Hämäläinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakso edellyttää läsnäoloa, suoritusta ei voi uusia.

    Vastuuyksikkö

    Tietojenkäsittely

    Koulutusohjelma(t)

    Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    T&K osuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei ole

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Ei ole

    Tenttien ajankohdat

    Ei tenttejä

    KV yhteydet

    Ei ole

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    ~27 tuntia per opintopiste (6x27h)
    6 op = 160 h opiskelijan työtä

    Sisällön jaksotus

    Yksi kokonainen päivä ensimmäisessä ja toisessa periodissa syksyllä 2019.