•   Olio-ohjelmointi 4A00CN39-3005 01.08.2019-31.12.2019  6 op  (18TIKOOT) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Hyvän suorituksen osaamistavoitteet:
    Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa uudelleenkäyttöä tukevia rakenteita, muun muassa periytymistä ohjelmiston rakentamisessa.
    Opiskelija tuntee suunnittelumallien ja sovelluskehysten käytön tavoitteet.
    Opiskelija käyttää olio-ohjelmoinnin tekniikoita.
    Opiskelija käyttää tavallisimpia tietorakenteita.
    Opiskelija rakentaa sovelluksen olio-ohjelmointitekniikoita tarkoituksenmukaisesti soveltaen.
    Hyväksytyn suorituksen osaamistavoitteet:
    Opiskelija ymmärtää uudelleenkäyttöä tukevien rakenteiden merkityksen.
    Opiskelija tunnistaa olio-ohjelmoinnin keskeiset käsitteet.
    Opiskelija tunnistaa tavallisimmat tietorakenteet.
    Opiskelija suunnittelee ja ohjelmoi yksinkertaisen sovelluksen oliopohjaisesti.
    Opintojakson sisältö
    Ydinkysymyksiä sisällöstä:
    Miksi oliosuunnittelua ja -ohjelmointia käytetään?
    Miten oliopohjainen sovellus suunnitellaan ja toteutetaan?
    Mitä tekniikoita on hallittava, jotta pystyy rakentamaan oliopohjaisen sovelluksen?

    Kirjallisuus

    Verkkomateriaali tai mikä tahansa järkevä Java-kirjallisuus.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    (Video)luennot ja demot, lähiopetus, laboratoriotyöskentely, ongelmalähtöisyys, harjoitukset ja projektityö. Ohjaus osittain verkossa.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Opintojakso arvioidaan harjoitustyön ja tentin keskiarvona. Kotiharjoituksista tehtävä vähintään 50%. Jos opiskelija tekee enemmän on mahdollista saada tenttiin ns. hyvityspisteitä seuraavasti: 70% -> 1p, 80% -> 2p, 90% -> 3p. Kaikki palautukset ovat tehtävä annettuun aikarajaan mennessä (ehdoton deadline).

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2019 - 31.12.2019

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2019 - 25.08.2019

    Opintopisteet

    6 op

    Ryhmä(t)

    18TIKOOT

    Opettaja(t)

    Jussi Pohjolainen

    Vastuuyksikkö

    Tietojenkäsittely

    Koulutusohjelma(t)

    Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    -

    Tenttien ajankohdat

    Viikot 47 (ti 12.30), 48 (ti 12.30) ja 49 (ti 12.30).

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Noin 162 tuntia opiskelijan työtä, joka jakaantuu melko tasaisesti kahden periodin ajalle. 3-4 tuntia lähiopetusta viikossa, itsenäistä opiskelua n. seitsemän tuntia viikossa.

    Sisällön jaksotus

    Suunniteltu sisältö - ks. oppimisympäristöstä ajantasaisin versio.

    35 Introduction, Build Tools in Java, Simple Unit Testing, Software Developer’s work in practice - Vili Kinnunen (Futurice)
    36 Memory Handling, Class, Object, Constructor, Get/Set
    37 Some Java 5, 6 and 7 New Features, Composition, Aggregation
    38 Packages, Inheritance, Polymorphism
    39 Abstract Class, Interface, Polymorphism, Inner Classes
    40 Exceptions, Java 8 Lambdas, Method References, Optionals
    41 Design Pattern: Observer, Generics, Collections
    42 Implementing Exercises
    43 Implementing GUI with Java FX
    44 Java Database Connectivity, Hibernate
    45 Java Database Connectivity, Hibernate, About project work
    46 Project Work
    47 Exam 1 / Release 1
    48 Exam 2
    49 Exam 3 / Release 2
    50 Project Work
    51 Release 3

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tentti (50% koko arviosta):
    1: 50% tentin maksimipistemäärästä
    2: 60% tentin maksimipistemäärästä
    ja harjoitustyö (50% koko arviosta) erillisen ohjeistuksen mukaan. Ks. oppimisympäristö

    Hyvä

    Tentti (50% koko arviosta):
    3: 70% tentin maksimipistemäärästä
    4: 80% tentin maksimipistemäärästä
    ja harjoitustyö (50% koko arviosta) erillisen ohjeistuksen mukaan. Ks. oppimisympäristö

    Kiitettävä

    Tentti (50% koko arviosta):
    5: 90% tentin maksimipistemäärästä
    ja harjoitustyö (50% koko arviosta) erillisen ohjeistuksen mukaan. Ks. oppimisympäristö