•   Ideasta liiketoiminnaksi 3H00FE17-3002 01.08.2021-14.12.2021  5 op  (21ALITAM) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Tässä opintojaksossa tutustutaan ideointiin ja innovointiin sekä prosesseihin, joiden avulla idean toteutuskelpoisuutta päästään arvioimaan.

    Opiskelija osaa
    - käyttää ideointimenetelmiä,
    - kehittää ideoita innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi tai palveluksi erilaisten työkalujen avulla,
    - arvioida idean liiketoiminnallisia mahdollisuuksia,
    - innovaatioita koskevan lainsäädännön perusteet.
    Opintojakson sisältö
    Millaisia ideointimenetelmiä voidaan hyödyntää?
    Miten rakennetaan ideasta innovaatio?
    Millaiset työkalut tukevat innovointia?
    Miten innovaatiosta kehitetään tuote/palvelu?
    Millainen lainsäädäntö määrittää innovaatioita?
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija tunnistaa vain vähän ideointimenetelmiä. Idean kehittäminen innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi on haasteellista. Innovaatioita koskevan lainsäädännön tuntemisessa on puutteita.

    Hyvä

    Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää ideointimenetelmiä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee osittain innovaatioita koskevan lainsäädännön.

    Kiitettävä

    Opiskelija tuntee monenlaisia ideointimenetelmiä ja hyödyntää niitä käytännössä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee innovaatioita koskevan lainsäädännön.

    Hyväksytty/Hylätty

    Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.


    Vastuuhenkilön nimi

    Arja Reinvall

    Kirjallisuus

    Kirjallisuus ja -vinkit ovat esillä Moodlessa. Pääsääntöisesti materiaali on saatavilla Tampereen korkeakoulujen kirjastojen kautta tai muualta verkosta. Opettajien, opiskelijoiden ja vierailijoiden esitysmateriaali on Moodlessa.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    tiimippiminen, dialogi, tiimivalmentaminen, kehityskeskustelut, luennot, klinikat, työpajat, asiantuntijavierailut, ryhmätyöt, esitykset, tentit, kirjalliset ja suulliset tehtävät, itse- ja vertaisarviointi.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet on kuvattu opetussuunnitelmassa. Ne tarkentuvat etätehtäväkohtaisesti ja ovat luettavissa tehtävänannoista Moodlessa.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 14.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    09.06.2021 - 31.08.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21ALITAM

    Paikkoja

    0 - 35

    Opettaja(t)

    Vesa Vuorinen, Taina Matis, Arja Reinvall

    Lisätietoja opiskelijoille

    Moduulien opintojaksot integroidaan toisiinsa mahdollisimman luontevasti, siksi niihin liittyviä tehtävistä ei aina voi irrottaa osia opintojaksorajauksin.

    Vastuuyksikkö

    Liiketalous

    Koulutusohjelma(t)

    Liiketalouden tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Valinnaisista suoritustavoista voi neuvotella vastuuvalmentajien kanssa.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Harjoitukset ja tehtävät saa yhdistää omaan työhön tai (oman) yritystoiminnan kehittämiseen. Pyritään pitämään opinnot työelämälähtöisinä ja mahdollisimman aitoina ja siten työelämää kehittävinä.

    Tenttien ajankohdat

    Moodlessa

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Työ pyritään jakamaan tasaisesti lukukauden ajalle. Kuormaa tasataan ennen lukukauden alkua suoritettavin orientoivin tehtävin, mikä voi olla esimerkiksi aihealueeseen perehtymistä kirjallisuuden avulla.

    Sisällön jaksotus

    Moduulin perusrakenne on
    - ennakkotehtävä
    - lähipäivät 1/5
    - etätehtävät
    - lähipäivät 2/5
    - etätehtävät
    - lähipäivät 3/5
    - etätehtävät
    - lähipäivät 4/5
    - etätehtävät
    - lähipäivät 5/5 ja arvioinnit.
    Lähipäiviä on 2/kuukausi. Etäjaksojen aikana voi olla valmentajavetoisia (verkko)tapaamisia tai ohjauksia sekä opiskelijoiden itsenäisesti järjestämiä ryhmä- tai tiimityöhetkiä sekä itseopiskelua tukevia tapaamisia.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.

    Tyydyttävä

    Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.

    Hyvä

    Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.

    Kiitettävä

    Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.

    Hyväksytty/Hylätty

    Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.