•   Talousosaaminen johtamisen työkaluna 3H00EP05-3001 01.08.2021-31.12.2021  10 op  (19PRO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    - Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia talouslaskelmia johtamisen apuna.
    - Opiskelija pystyy muuttamaan yrityksensä toimintaa talouslaskelmien antaman informaation mukaisesti.
    - Opiskelija ymmärtää myyntiprosessin vaikutuksen kassanhallinnassa ja osaa soveltaa sitä omaan toimintaansa.
    - Opiskelija ymmärtää kassanhallinnan merkityksen pk-yrityksen toiminnassa.
    - Opiskelija ymmärtää yritysverotuksen perusteet sekä arvonlisäverotuksen muodostumisen ja osaa soveltaa niitä omassa yritystoiminnassaan.
    Esitietovaatimukset
    1. vuoden opinnot
    Opintojakson sisältö
    Miten varmistan, että yrityksen maksuvalmius säilyy riittävänä?
    Miten seuraan kannattavuuden ja vakavaraisuuden kehittymistä yrityksessäni?
    Miten arvonlisävero vaikuttaa kassanhallintaan?
    Miten määräytyvät yrittäjän verot?
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty

    Opiskelija osoittaa teoriaosaamisen näyttöjen (ns. esseepisteet), seminaarikäyntien ja käytännön tiimiyritystoiminnan kautta osaavansa suunnitella maksuvalmiutta, kannattavuutta ja verotusta.



    Hylätty

    Opiskelija ei ymmärrä talouslaskelmia niin, että osaisi niiden perusteella johtaa yrityksen taloutta.

    Lisätiedot
    Arvioidaan suoritusmerkinnällä

    Vastuuhenkilön nimi

    Elina Merviö

    Kirjallisuus

    Kirjallisuus-, solu- ja seminaarivinkkejä saa mm. valmentajilta, opettajilta ja toisilta tiimiyrittäjiltä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Proakateamialla ei juurikaan ole perinteisiä luentoja tai tenttejä. Oppimistapoja ja -tilanteita ovat esimerkiksi pajat (alustukset, dialogi, työpajatyöskentely, itsenäinen opiskelu), kirjallisuus, kirjoittaminen ja julkaiseminen, asiantuntijaluennot ja muu tiedonhankinta, projektityöskentely, seminaarit, solut ja yhteiset tapahtumat. Oppiminen kytkeytyy liiketoimintaprojekteihin.

    Yrittäjän osaamisiin liittyvät opintokokonaisuudet Johtaminen, Myynti, markkinointi, asiakkuudet ja verkostot, Yrittäjän talousosaaminen, Erikoistuva liiketoiminta ja niihin sisältyvät opintojaksot suoritetaan pääsääntöisesti seminaarien, solujen ja kirjallisuuden/esseiden avulla.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    OPSiin kirjatun mukaisesti;
    - määrällisesti työajanseuranta/tuntikirjanpito (sisäinen HOPS) seminaareista, soluista, tiimi- ja liiketoimintaa suunnittelevista palavereista ym. siihen kategoriaan kuuluvista tunneista
    - lukeminen ja esseiden julkaiseminen Esseepankissa sovitusti
    - itse-, tiimi- ja valmentajapalaute sekä mahdollisesti myös palaute yhteisöltä tai asiakkailta.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    09.06.2021 - 31.08.2021

    Opintopisteet

    10 op

    Ryhmä(t)

    19PRO

    Paikkoja

    15 - 40

    Opettaja(t)

    Tarja Tittonen, Elina Merviö, Tanja Verho

    Lisätietoja opiskelijoille

    Proakatemian opintojaksot on integroitu tiimiyrityksen toimintaan. Yksittäisten opintojaksojen suorittaminen opetussuunnitelmasta ei ole mahdollista ilman erityisjärjestelyjä.

    Vastuuyksikkö

    Yrittäjyys (Proakatemia)

    Koulutusohjelma(t)

    Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    Sovittava oman tiimivalmentajan kanssa.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Seminaarit, solut ja kirjallisuus liittyvät oman liiketoiminnan kehittämiseen.

    Tenttien ajankohdat

    Ei tenttiä. Osaaminen näytetään mm. tuntikirjanpidon, valmennuskeskustelujen ja julkisten esseiden avulla.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    1 op = 27 h opiskelijan työtä, mikä merkitään työaikaseurantaan.

    Sisällön jaksotus

    Opiskelija valitsee ja suunnittelee itse, missä järjestyksessä ja mitä painottaen hän tekee Yrittäjän osaamisiin laskettavia opintoja.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty
    kun laadullisesti opetussuunnitelman kriteerit täyttäviä oppimistilanteita ja esseitä on raportoitu ja hyväksytty vaadittavat määrät.

    Hyväksytty
    jos tunteja puuttuu tai näytöt eivät osoita oppimista opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.