•   Esimiestyön lähtökohdat 3H00DP33-3008 14.01.2022-22.04.2022  5 op  (20LIKOM, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

    Opiskelija osaa:
    - esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
    - toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
    - suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
    - toimia osana organisaatiota.
    Opintojakson sisältö
    Mitä esihenkilötyö on?
    Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
    Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
    Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
    Miten organisaation osaamista kehitetään?
    Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
    Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
    Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
    Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

    Hyvä

    Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.


    Vastuuhenkilön nimi

    Satu Kylmälä

    Kirjallisuus

    Kurssin aiheista luentoaineistoja ja muuta materiaalia kurssin moodlessa.
    Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
    Hyppänen Riitta: Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä
    Lämsä Anna-Maija: Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
    Viitala Riitta: Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
    Pekka Järvinen: Miten johtaa ihmistä - 102 ohjetta esimiehelle

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Ryhmätehtävä kummiyrityksestä ja sen esitys 50%
    Yksilötehtävä (aloittavan esihenkilön työkalupakki) 50 %
    Myöhästyminen tehtävien palautuksissa laskee kurssin kokonaisarvosanaa max. yhdellä numerolla
    Huom! Myös hyvin/huonosti tehty opponointi voi vaikuttaa ryhmän arvosanaan

    Arviointiasteikko on 0-5

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    14.01.2022 - 22.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2021 - 12.01.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20LIKOM

    20LIKOJ

    20LIKOTA

    20LIKOTB

    Paikkoja

    15 - 40

    Opettaja(t)

    Minna Lahnaoja

    Vastuuyksikkö

    Liiketalous

    Koulutusohjelma(t)

    Liiketalouden tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa ryhmätehtävän parissa.

    Tenttien ajankohdat

    Ei tenttiä.

    KV yhteydet

    Osa kurssin vapaaehtoisesta lisämateriaalista on kansainvälistä (englanniksi)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Ohjattu valmennus 10%
    Itsenäinen opiskelu 50%
    Tiimityöskentely 40%

    Sisällön jaksotus

    Esimiestyön lähtökohdat kevät 2022

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Ei tehtävien palautusta

    Tyydyttävä

    Opiskelija tunnistaa esihenkilötyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esihenkilötyön erilaisia menettelytapoja.

    Hyvä

    Opiskelija tunnistaa esihenkilötyön eri osa-alueita. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä menettelytapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää esihenkilötyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita. Hän pystyy kehittämään esihenkilötyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.